Thursday, March 31, 2011

April Fool



sekadar berkongsi....
walaupun aku dah tau korang sume dah tau pasal ni....
waktu skolah rendah dulu, xtau la pasal ni.. tapi kitaorang xde lak smbut April Fool ni..
sebab sibuk main bola beracun, rondes, zero point n mcm2 lagi...
bila dah masuk skolah menengah baru ada tengok kwn2 smbut April fool ni...
tapi xramai la.. sebab budak2 skolah kami baek2 belaka termasuk aku.. =)
lepas tertampalnya notis dekat surau skolah barula xda yg smbut benda alah ni...

jom kita baca pasal bnda ni:

Perayaan April Fool's Day adalah dipercayai mula dirayakan sewaktu kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol. Setelah bertapak berkurun-kurun lamanya si Granada, Sepanyol, kerajaan Islam akhirnya runtuh diserang tentera-tentera Kristian. Penduduk-penduduk Islam Sepanyol ( Moors )terpaksa berlindung di dlm rumah masing-masing untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera Kristian bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan orang-orang Islam dr Sepanyol. Penduduk-penduduk muslim ini, diberitahu bahwa mereka boleh berlayar keluar dari Sepanyol dengan selamat bersama-sama barang-barang keperluan mereka dengan menggunakan kapal-kapal yang berlabuh di pelabuhan. 

Orang-orang Muslim yang risau sekiranya tawaran tersebut merupakan suatu penipuan, telah pergi ke pelabuhan untuk melihat kapal-kapal yang dimaksudkan. Setelah berpuas hati, mereka membuat persiapan untuk bertolak. Keesokan harinya (1 April), mereka mengambil semua barangan yang telah disiapkan lalu menuju ke perlabuhan. Pada masa inilah pihak Kristian mengambil kesempatan untuk menggeledah dan kemudian membakar rumah penduduk-penduduk Islam ini. Mereka juga tidak sempat untuk menaiki kapal kerana semuanya dibakar. Pihak Kristian kemudiannya menyerang kaum muslim dan membunuh kesemuanya, lelaki, perempuan, serta anak-anak kecil. 

Peristiwa berdarah yang menyedihkan ini kemudiannya diraikan oleh tentera Kristian. Keraian ini akhirnya dirayakan setiap tahun bukan sahaja di Sepanyol tetapi juga di serata dunia. Yang menyedihkan, orang-orang Islam yang jahil mengenai peristiwa ini turut meraikan April Fool's Day tanpa menyedari mereka sebenarnya merayakan ulang tahun pembunuhan beramai-ramai saudara seIslam mereka sendiri. 


Petikan drpd Risalah Fikrah






Wednesday, March 30, 2011

Eksplorasi - Far East ft. InTeam



lama dah xupdate blog.. baru jmpa kat utube... pernah dgr lagu ni.. tapi xtau tajuk....hehehe...korang layan je lagu ni k..

Eksplorasi

Album : Koleksi 16 Lagu Nasyid Terbaik Far East
Munsyid : Far East feat. Inteam
http://liriknasyid.com

Telusuri maknawi menjejak hakiki
Amanah suci khalifah di bumi
Jelajahi duniawi menuju ukhrawi
Amalan murni mengadap Ilahi

Eksplorasi diri membaca zahiri
Menyingkap realiti yang tersembunyi
Eksplorasi hati mengungkai nubari
Cerminan peribadi bias tulus budi

bertemu berpadu dalam di dalam restu
Berkias bermadah dalam santun ilmu
Berpautkan iman tenteram aman
Bersandarkan rahmat sentosa selamat

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi
Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari
Yang mengiringi

Bukan mudah memiliki mutiara kasih
Tanpa diselami lubuk hati nurani
Ke dasar rasa yang paling dalam





Tuesday, March 22, 2011

Aduiiyaaaa..

seminggu cuti skolah, baru hari ni aku gi skolah....
malas betul nak bangun...
oh ya, sebenarnya semalam, aku ada gi skolah...
aku datang ke skolah dalam jam 11 pagi mcm tu...
aku ngajar kafa jak, sbb tu la g kelas lewat..
datang kat pengkalan, dengan confidentnya aku berjalan smpai ke hujung...
rupa2 nya air surut teruk..
mmg xdapat nak lalu la.. teruk sangat2...
kalau nak turun pun terpksa berlumpur.. tension betul..
terpaksa batal kelas semalam..



hari ni pulak huh... mengeluh jak aku.. xbaek kan????

~ aku datang ke sekolah jam 8.55 pagi tunggu perahu tmbang, jam 9.15 baru datang.. hisshhhhh.. kirala brapa lama aku tunggu.. berdiri tau.. sebab kat pgkalan tu xde krusi...

~ datang kat kampung, pengkalan shortcut ke skolah roboh..... aduiyaaaa.... malas mau komen..

~ trpaksa mendarat kat jambatan lain... jauh pulak tu..dalam 1km tepaksa jalan... dahla aku sorg2 jak time tu... aku ikut hati jak time berjalan tu.. sbb 1st time guna jmbatan n jln tu... sampai jugakla aku ke skolah... selamattttt...

~ balik kafa pulak, terpksa tunggu perahu tmbang..kali ni 10 minit... student hntar aku ke pgkalan.. nasib baek.. kalau x, confirm la aku sesat.. dah mengong dah aku time tu...

~ nak naik perahu, hujan angin.. deras betul air laut.. tawakal jak aku time tu.. badan dah basah kuyup... naik ke pengkalan, berenti pulak hujan...

~ balik ke kpg aku pulak, bila nak naik perahu hujan la pulak.. baju dah kering, tp kena ujan lagik, maka basah kuyup la aku..siannyeeee...... tapi kampung aku bgs lagi la, xpelu tunggu tambang sampai 10minit mcm kat skolah aku tu.. tetttttttttttt

~ sekarang ni aku dah rasa bengong2 dah.. rasa nak demam.. huhuhuuhuuuhu...

~ ini sekadar luahan hati, jadi xperlukan penutup...hahahahaha




Wednesday, March 16, 2011

JUARA CARTA CINTA

Sinopsis :

Ini kisah kejiranan yang gila. Ada pokok yang disiram air panas. Sampai kiamat, pasti tidak subur! Ada karipap yang berintikan julap, maka penatlah berulang alik ke bilik termenung. Maya tersepit umpama inti sandwic yang dihimpit rapat oleh roti panas. Jiran sebelah kiri selalu membuatkan dadanya terasa mahu pecah. Bekas kekasih yang tidak faham makna tidak. Kata hati Maya, sejarah lama tidak akan berulang kembali. Kata hati Haqiem, sejarah mengajarnya untuk tidak melepaskan wanita idaman hati. Maka, remuklah hati Maya bila kerap diasak.

Jiran sebelah kanan pula membuatkan Maya pening. Besarnya dunia, mengapa lelaki itu memilih untuk membeli rumah di situ juga? Sudah beristeri mengapa masih mencuri pandang pada dia Kehadiran lelaki yang tidak diketahui namanya membuatkan Maya gila! Lelaki ini kaya dengan teori. Dunia Maya kacau bilau bak diserang garuda. Siapakah juara di dalam carta cintanya? Yang kanan? Yang kiri? Atau yang sering singgah di dalam hati?




::: kadang2 bila baca novel ni mcm xlogik pulak rasa kan.. sbb Maya boleh berjiran ngan bekas kekasihnya... pastu berjiran pulak ngan bekas tunangnya... pening la kalau betul2 bnda ni terjadi.... 

::: yg uniknya novel ni, ada terselit kisah thriller..kisah pembunuhan yg kejam... hehehe

::: ada 3 hero..  jadi, sapa yg akan jadi juara d hati Maya????

Haiqal> Jejaka yg baru d kenali.. tapi unik.. hahaha..

Haqimie> bekas kekasih Maya.. Perpisah tnpa rela Maya..

Adnan> bekas tunang Maya.....

::: so, nak tau sapa yg juara d hati Maya... baca sndiri lah k.....

::: oklah, selamat membaca.... =)







Friday, March 11, 2011

Kenangan Lalu Mengusik Jiwa




11/3/2011

5 tahun dulu....
aku berada kat padang kawad KEM PAYA INDAH....
menangisi perpisahan..
setelah hmpir 3 bulan berada kat kem tu, terasa sayang la pulak...
sayang ngan kem, ngan kawan2....
eeeeee.. sedihhhhhhh sgt2..
smpai bengkak2 mata sbb ngs...
yelah kan...
xtau la bila blh jmpa lagi......
macam2 benda baru yg aku belajar kat kem tu..
pengalaman baru, kwn2 baru...
1st day kat sana asyik ngs2 je.. sbb rasa mcm xbest..
jauh dr family pulak tu...
handphone kena ambik....
yg ada cuma telefon awm je....
xkan la nak guna telefon awam..
kang ngs kat situ, kan naya... memalukan jak..hahahaha
tapi bila dah last day pun sedih jugak...sbb xnak berpisah ngan kawan2....
aku msh ingt kata2 ckgu dulu.. time 2 kami berhimpun kat pdang kawad.....
1st day kawad......
dia kata " kat padang ni lah nanti kami akn tengok kamu nangis.."
kitaorg ketawa jak..... terasa mcm lucu lak..
tp mmg betul la....
padang tu yg menyaksikan perpisahan kami..... menyaksikan tangisan kesedihan kami...
sedih pulak rasa ni.... =(


~kat sini la kami berkumpul pagi2 n petang2.... pendek kata siang ari la.....~

aktiviti kami yg mula2 skali..Kelas Pembinaan Karakter...

Kelas Kenegaraan.. Kelas paling boring

Wirajaya.. g hutan.. buat khemah.. best3...

posing time nak g kawad.... sorila, picture ni ada unik sikit...
mcm zaman dolu2.... aku ambik dr fb kwnku

ni time penat2 latihan untk pertandingan... xingt la nama pertandingan

monkey rack ka nama nya.. xingt.. tapi ada monkey2 laaa....

tarzan swing.. aku tersangkut kat sini time pertandingan tu.. malunyeeee

kat kolam ni la kami buat water confident... 
eeeee. kotor sgr... 
kalo yg pakai baju warna puteh tu, confirm jadi warna coklat....

surau Kem Paya Indah

flying fox.. skali cuba, rasa nak lagiii..hehehe.. best3



sedih bila tengok picture2 ni,..
PLKN satu kenangan Abadi..
Kem Paya Indah satu kenangan Terindah







Thursday, March 10, 2011

ANDAI KAU JODOHKU

baru abis baca novel ANDAI KAU JODOHKU...
tajuknya macam cerita cinta jak....
tp xdala bnyk sgt cerita cinta.... sikit je...
lebih bnyk bercerita pasal ilmu sesat...
sebuah novel yg sgt best... smpai xsanggup aku nak tidur..
sbb nak tau apa akn jadi lepas tu......
tahniah untuk penulis novel......
sesapa yg nak carik novel untk d baca, cari lah novel ni k..
rasanya novel ni dah lame dah kot...
aku baru baca skrg sbb kesuntukan masa untk mmbaca..
cewahhhh. alasan jak tu..hehhee
selamat mmbaca sume.....

sinopsis novel nie:

RIANA Syuhada Adam, gadis wartawan yang begitu komited dengan kerja dan tidak suka berbicara soal jodoh. Hatinya sekeras kerikil hingga dia tidak mudah jatuh cinta. Namun jauh di sudut hati, dia masih menyimpan janji setia dengan teman sepermainan sewaktu kecilnya, Minul. Kepada lelaki itu sahajalah disandarkan harapan untuk menggapai bahagia. 

Hidupnya yang tenang, tiba-tiba menjadi kacau bila menjadi mangsa tipu muslihat dan kuasa mistik manusia bejat yang akhirnya menemukan dia dengan Danish Haiqal. Terlepas daripada saat getir dan selamat di sisi pemuda itu, membuatkan hati Riana tidak keruan. Danish berjaya meruntun hatinya. Malah, Danish turut menyimpan perasaan terhadapnya.

Pertalian antara Danish dan Syed Aminul membuatkan keadaan semakin kusut! Danish dan Syed Aminul sebenarnya sepupu! Malah, Riana sendiri mendapat tahu bahawa Syed Aminul sudah pun berkahwin.

Riana kecewa. Lelaki yang diharapkan untuk menggapai kebahagiaan tidak mungkin menjadi miliknya. Haruskah dia mendambakan cintanya pula itu kepada Danish, sedangkan Danish sudah berjanji akan menyatukannya dengan Syed Aminul? Sayangnya... Riana tidak tega bermadu! 





 


Wednesday, March 9, 2011

Cerita kanak kanak....

jom layan picture2 kat bwh ni k..
katon2 yg mengiringi masa kecikku....
smpaikan geng aku pun nama kump sailormoon...
siap ada nama lagi untuk sorg2...
aku sailorvenus..sbb tu la aku ingt nama betulnya.. minako aino....
siap smpan lagi biodata diaorg...
mcm la betul biodata tu.....
ntah pa2 jak...
budak2 la katakan...
skrg ni siri ni d siarkan kat ntv7 pulak...
xsbar nak tengok........
wajib tonton ni...hehehehe



Sailormoon

 Sailor Venus / Minako Aino


Sailor Mars


Sailor Jupiter



Sailor Mercury



lagu sailormoon; 
maafku tak pernah berterus terang,
bukan ku tak mmpercayainya,
namun sebelumku berganti rupa,
ingin aku menemui...
ku kan bermandi cahaya bulan
yang cemerlang d malam yg cerah
memang telah lama ku rasa
ingin menolong yg lemah...
tiba2 keajaiban terjadi
kekuatan muncul d diri.....
untuk melawan segala kejahatan..
kekuatanku harus d gunakan
menegakkan segala kebenaran..
ini keajaiban alam..
aku mmpercayainya...
ini keajaiban alam...

smpai situ je aku ingt..lupa dah..mklum la, dah lebih 10 tahun berlalu...

mood>>>> teringat zaman kanak2... kenangan terindah dlm hidup...
tanpa ada beban, tanpa ada masalah....
kalau la boleh kmbali ke zaman kanak2 kan bagus..huhuhu =(





Saturday, March 5, 2011

MERAIH RiDHO ILAHI


akhirnya.. dapat jugak sinopsis Meraih Ridho Ilahi.......
aku copy paste dari blog ni...... walaupun bhasa indonesia, tp msih blh d fahami..hehehe
tp blm dapat d kenal pasti lagi mana tmpat nak dwnload crita ni...
macam KCB ramadhan special dulu, aku cari kat share-central..
tp stakat ni blm ada lagi.......
harap la ada dlm msa terdekat....hehehee =)

sinopsis:

Husna mengajar di kelas, tiba-tiba merasakan nyeri di dada yang hebat yang akhirnya membuat dia ambruk dan pingsan di kelas. Pesantren geger. Husna dilarikan ke RS Solo.Dari hasil pemeriksaan laborat, CT Scan jantung dan Chateteri Jantung didapatkan diagnosa penyempitan arteria jantung kanan dan kiri lebih dari 80 %. Pihak RS angkat tangan, dan memberikan rujukan ke Jakarta.

Di hari yang sama desa Wangen juga geger, Haji Samingan minggat meninggalkan rumah. Ia meninggalkan sepucuk surat pada isterinya bahwa ia pergi merantau untuk mencari uang demi menutup hutang-hutangnya. Haji Samingan pergi bersama Parmin. Bu Romlah datang ke pesantren dengan menangis, Azzam dan Mujab menyabarkan Bu Romlah dan meminta Bu Romlah tenang saja sebab Haji Samingan sudah bukan anak-anak lagi.

Azzam membawa Husna ke Jakarta, ternyata biaya pengobatan Husna sangat mahal. Dan karena rasa cinta dan sayangnya pada adiknya Azzam siap mengorbankan segala harta yang dia punya demi adiknya. Azzam kembali ke Solo untuk membawa Anna ikut serta. Di Jakarta Azzam sementara ngontrak.

Untuk sementara rencana pernikahan Husna dengan Ilyas tertunda. Ilyas harus bersabar menunggu kesembuhan Husna. Ayah dan ibu Ilyas juga meminta Ilyas untuk sabar menunggu kesembuhan Husna.
Azzam mengontrak rumah di pinggir kota Jakarta. Azzam dan Anna memulai bisnis bakso cinta di Jakarta.
Husna masih harus dirawat di RS. Tak jauh dari tempat mereka mengontrak ada sebuah pesantren di pinggir ibu kota yang bernama pesantren Al Halimiyyah, mengalami kemunduran dan sedang sekarat menuju kematian. Bahkan, kini tanah pesantren terancam akan disita untuk oleh bank untuk menutup hutang-hutang pesantren dan pemimpin pesantren. Pemimpin Pesantrennya, Pak Sarju yang sudah putus asa mempertahankan pesantren. Yang menyedihkan pesantren itu akan di sita bank, dan ada orang yang siap membelinya untuk dibuat mall.

Pak Sarju memiliki tiga anak yang masih kecil, dan istrinya sedang sakit parah karena mengidap kanker ganas. Hutang-hutang pesantren menumpuk karena digunakan oleh Pak Sarju untuk mengusahakan pengobatan istrinya tersebut. Baik pengobatan medis maupun pengobatan paranormal. Di sinilah Pak Sarju banyak tertipu.

Salah seorang pengurus pesantren bernama Jamal, datang menemui Azzam minta bantuan. Ternyata Jamal dahulu pernah belajar di Daarul Qur’an, Wangen. Jamal meminta sebaiknya pesantren itu diambil alih oleh Azzam saja. Jamal merasa sangat “eman-eman” kalau sampai pesantren itu dijual Pak Sarju dan akhirnya dijadikan mall. Jamal mengatakan sesungguhnya pesantren itu sangat strategis untuk dijadikan pesantren mahasiswa. Sebenarnya Jamal sudah memberi masukan kepada Pak Sarju tapi Pak Sarju tidak mau mendengarkan masukannya, termasuk kegemarannya mendatangi paranormal.

Azzam bingung antara menyelamatkan pesantren, membiayai Husna, dan mengembangkan bisnisnya. Setelah musyawarah dengan Anna dan Mujab, Azzam tergerak untuk menghidupkan pesantren itu kembali, meskipun ia benar-benar harus memutar otak karena jumlah finansial yang ia punya tidak mencukupi untuk itu semua.

Azzam ke Jakarta, dan mendapat keterangan dari banyak orang di sekitar pesantren ternyata memang Pak Sarju sudah agak parah “cacatnya” dan kurang dipercaya masyarakat. Dan sebenarnya Pak Sarju bukanlah anak pendiri pesantren itu. Pendiri pesantren itu adalah Kyai Halim almarhum, hanya memiliki satu anak laki-laki tapi tidak bisa ilmu agama dan sudah lama tidak menyentuh pesantren itu. Pak Sarju adalah cucu orang yang mewakafkan tanah di mana pesantren itu didirikan. Masalahnya sertifikatnya belum menjadi sertifikat wakaf masih hak pribadi orang tua Pak Sarju. Dan Pak Sarju ingin menjualnya, masyarakat sudah mengingatkan Pak Sarju tetapi Pak Sarju tidak mau mendengarkannya. Dan sebenarnya masyarakat tidak kurang olehnya membantu, tetapi semuanya seakan sia-sia. Karena uluran tangan masyarakat selalu dilarikan ke paranormal/dukun. Seorang tokoh masyarakat menyarankan kalau memang bisa dibeli tanah dan pesantren itu oleh Azzam akan sangat baik. Masyarakat sebenarnya sudah rindu suasana pesantren seperti dulu hidup lagi.

Setelah berhadapan dengan urusan cukup pelik, akhirnya pesantren itu dijual kepada Azzam. Masalahnya justru ada pada Azzam, menjelang hari H pembayaran jumlah financial Azzam baru sepersepuluhnya dari harga yang disepakati. Untuk itu Azzam harus mencari pinjaman, dan Furqan bisa meminjami uang kepada Azzam tetapi masih kurang. Jamal mengenalkan Azzam dengan Cahyani, seorang mahasiswi aktivis. Dan Cahyani membantu mencarikan dana untuk Azzam, sehingga Azzam bisa membeli pesantren itu.
Azzam akhirnya merasa harus total menghidupkan pesantren di pinggir Jakarta itu sekaligus membuka bisnis di ibu kota. Azzam memutuskan membawa Anna ke ibu kota, Daarul Qur’an sementara dipegang oleh Mujab. 

Ternyata Azzam mendapat tantangan yang tidak ringan, terutama ia direcoki Pak Handoko dan orang-orangnya yang sangat tidak suka kepada Azzam yang membuat Pak Handoko gagal membuat Mall.
Azzam pelan-pelan berhasil menghidupkan pesantren. Azzam mengganti nama pesantren itu yang asalnya bernama Al Halimiyyah menjadi Pesantren Daarul Hikmah. Jamal mempromosikan siapa Azzam dan Anna sehingga mendapat tempat di hati masyarakat. Azzam menjadikan pesantren itu sebagai pesantren mahasiswa yang sering mengadakan tema-tema kajian yang diminati anak muda. Masjid pesantren itu juga mulai makmur kembali. Di antara orang yang mendukung Azzam adalah Pak Syawal, orangnya suka asal ngomong dan asal nyeplos, cenderung lucu, tetapi hatinya baik.

Meskipun demikian tantangan dan gangguan terus datang silih berganti. Dengan kesabaran dan ketelatenan Azzam bisa mengatasi masalah demi masalah yang menderanya. Termasuk masalah yang ditimbulkan oleh Haji Samingan yang terdampar tak jauh dari tempat Azzam tinggal. Juga masalah keguguran kandungan Anna.
Pesantren yang ditangani Azzam semakin harum namanya. Yang jadi santri tidak hanya kalangan menengah ke bawah bahkan ada kalangan menengah ke atas. Salah seorang santriwati yang aktif jadi santri dan pengurus bernama Dewi dan dia diam-diam jatuh hati pada Ilyas yang mengajar di pesantren mahasiswa.
Husna sendiri tahu diri, ia memberikan kebebasan sepenuhnya kepada Ilyas, apakah mau menunggunya sembuh ataukah mau menikah dengan gadis lain. Adapun Azzam meminta kepada Ilyas agar berkenan menunggu Husna sembuh bahkan menguatkan Husna. 

Ketika Ilyas pergi, Husna tahu. Husna jatuh sakit jantungnya kambuh. Seorang dokter muda yang selama ini menangani Husna yaitu Dokter Fajar Irawan menolong Husna di saat kritis. Dia membawa Husna ke Singapura. Dokter Fajar diam-diam jatuh hati pada Husna. Dokter muda itulah yang membantu penyelamatan nyawa Husna dengan dirawat di Singapura.

Saat Husna harus di rawat ke Singapura, Ilyas mendapat panggilan dari kampusnya di India. Akhirnya Ilyas ke India. Itu membuat Husna sedikit kecewa, sebab saat ia sehat kembali Ilyas justru ada di India.
Setelah cukup sehat Husna kembali aktif berkegiatan dan bahkan dia membidani lahirnya radio JPMI di Jakarta. Husna juga kembali menerbitkan karya. Lewat Azzam, Husna menanyakan kepada Ilyas apakah bisa segera pulang. Ilyas menjawab tidak bisa saat itu. Kalau menikah saat itu maka Husna yang harus ke India. Azzam tidak mengijinkan, ia khawatir dengan kesehatan Husna.

Masalah muncul ketika tiba-tiba saat Husna siaran ia didatangi perempuan muda bernama Astrid yang mendamprat Husna. Perempuan itu mengaku sepupu Fajar dan pacar lama Fajar. Ia baru pulang dari Prancis. Husna tidak pernah meladeni Astrid. Yang gemes justru orang lain seperti Cahyani. Tetapi Astrid terus mengganggu Husna.

Di Solo, Lia dilamar oleh Ronal. Lia menyampaikan kepada Azzam. Azzam sebenarnya setuju, tetapi Husna keberatan. Husna merasa Lia bisa mendapatkan yang lebih baik dari Ronal. Azzam meminta pendapat Mujab sebagai orang yang membimbing Ronal. Mujab menyampaikan rekomendasinya. Husna tetap keberatan karena Ronal pernah menghamili gadis lain. Lia sendiri bisa menerima keadaan Ronal, tetapi Azzam meminta agar Lia bersabar sampai Husna bisa lebih lega, Husna perlu dijaga perasaannya agar penyakitnya tidak kambuh.

Di saat seperti itu Qanita meninggal dunia, sehingga Furqan jadi duda lagi. Azzam dan Anna mencoba menjodohkan Furqan dengan Cahyani. Anna tahu diam-diam gadis itu suka pada Furqan. Akan tetapi orang tua Cahyani tidak menyetujuinya karena mereka inginnya Cahyani menikah dengan anak seorang teman baik mereka, yaitu Dokter Fajar.

Rumah tangga Azzam tidak sepi dari masalah. Kali ini masalah timbul lagi justru ketika Anna diminta jadi dosen tamu di sebuah perguruan tinggi dan Azzam mengijinkan. Di antara mahasiswa Anna ada yang baru masuk bernama Agung, dan dia jatuh hati pada Anna sampai Agung sakit. Bagaimanakah kisah selanjutnya, saksikan di sinetron KCB Edisi Spesial.






Thursday, March 3, 2011

Notis pemberhentian 13,000 guru sandaran dibatalkan

TONGOD: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, hari ini mengumumkan berita gembira untuk 13,000 Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) yang menerima surat pemberhentian tahun lalu bahawa notis itu ditarik balik.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, beliau telah meneliti keadaan itu dan membuat keputusan GSTT harus dikekalkan.
"Saya minta Ketua Pengarah Kementerian Pelajaran mengeluarkan surat pemberitahuan kepada mereka yang sudah berkhidmat dua, tiga hingga lima tahun, kita beri mereka peluang meneruskan perkhidmatan dan menempatkan mereka di tempat yang sesuai," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan dividen ladang Projek Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) Tongod dan Geran Komunal Lalampas Tongod di sini.



kalau nak berita penuh pegi kat sini: http://www.bharian.com.my

komen aku : yeke brita ni.. jgn indah khabar dr rupa jak... sbb smpai skarang msh belum ada panggilan lagu..... aku baru je 1 thn ngajar........
sabar nana... rezeki ketentuan Allah.... kalau ada rzki adala.. jgn berharap sgt ye (pesanan khas dari penaja kepada aku) =)

nak carik notis pmberhentian thn lepas lah.. mana la aku letak niii..


MERAIH RiDHO ILAHI


selepas KCB ramadhan special,
kini kembali KCB Meraih Ridho Ilahi...
pelakon yg sama.. tp ada gak yg aku xkenal..
mgkin watak2 baru kot... 
blm dpt sinopsis crita ni lagi..
letih aku meng'goggle'..
xjugak jumpa.......
huwaaaaaaa... 
rasanya bila la aku blh tgok crita ni erk???....
parabola kat rumah ni ada.. tp xtau camne nak pasang..hahhahaa...
harap2 ada la kat share central kann...
mcm KCB ramadhan special dulu..
untk semua, selamat menonton...

mood: sedang tunggu movie DALAM MIHRAB CINTA..... =)



Tuesday, March 1, 2011

bersabarlah wahai hati _ILUVISLAM_


Tuhan yang beri kita rezeki, dan hanya Dia yang berkuasa mengambilnya semula.

Duit dalam genggaman kita, dalam akaun bank, dalam poket seluar mahu pun beg duit belum tentu lagi menjadi milik kita. Bila-bila saja kita mungkin kehilangannya.

Andai ditakdirkan kita mati hari ini, kita kembali kepada-Nya dengan tangan yang kosong.  Tanpa wang, tanpa harta. Semuanya milik Allah. Dan Dia berhak atas segalanya.


Allah swt berfirman;
"Dan ketahuilah bahawasanya harta dan anak itu sebagai ujian bahawa sesungguhnya Allah pada sisi-Nya itu adalah ganjaran yang besar." - [Surah al-Anfal : 28]
 
"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar." - [Al-Baqarah 2:155]


Bila diuji, bersabarlah wahai hati.
Musibah datang dalam pelbagai cara. Musibah dan ujian merupakan tarbiyah daripada Allah bagi mereka yang celik hati dan akalnya.

Bila diuji, bagaimana penerimaan kita terhadap musibah tersebut? Apakah kita menerima ujian dari-Nya dengan hati yang terbuka, berlapang dada dan kembali muhasabah diri, memperbaiki kelemahan diri dan meningkatkan lagi amalan seharian..

Atau bagaimana?

Jarang sekali kita bersyukur dengan ujian yang diberikan. Sedangkan mungkin juga, ujian itu merupakan salah satu peringatan kepada kita, supaya kembali dekat kepada-Nya, agar perbanyakkan amalan kepada-Nya, menadah tangan bermohon doa kepada Dia.

Moga kita dijauhi dari api neraka dan dimasukkan ke syurga.

Kerana Dia kasihkan kita. Sekali-sekala Dia 'mengejutkan' kita dari lena yang panjang. Menyedarkan kita dari kealpaan dan kelalaian.

Kerana semuanya milik Dia. Dia memberi kepada sesiapa yang Dia ingini sebagaimana firman-Nya;

"Sesungguhnya Rab (Tuhan)mu melapangkan rezeki kepada sesiapa yang Dia (Allah) kehendaki dan menyempitkannya; sesungguhnya Dia (Allah) terhadap hamba-hamba-Nya (Allah) adalah al-Khabir (Maha Mengerti), lagi al-Basir (Maha Melihat)." - [Surah Al-Israk:30]

Wang dan harta yang kononnya milik kita juga bila-bila masa sahaja jika Dia mahu menariknya kembali, dengan pelbagai cara ia 'pergi' dari kita.

Contohnya tiba-tiba kita kehilangan wang, tercicir atau diragut. Atau mungkin bagi sesiapa yang miliki kereta, tetiba sahaja kereta rosak, atau tayar pecah atau terlanggar pokok, semuanya perlukan wang dan secara tidak lansung, duit itu keluar dari poket kita.

Allah swt berfirman berfirman lagi dalam surah Al-Ankabut, ayat ke-2;

"Adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan saja, dengan mengatakan: Kami telah beriman, padahal mereka belum lagi mendapat cubaan?"

Maka, bila Allah menguji kita dengan rezeki yang kita miliki. Buka mata. Muhasabahlah, periksa dan koreksi diri sendiri.

Peringatan buat diri saya sendiri adanya. Muhasabah diri sendiri. Mungkin ada sesuatu yang tidak kena, sesuatu yang bukan pada tempatnya yang telah kita lakukan dan Allah mahu 'menegur' kita dengan cara tersebut.

Diriwayatkan dari Anas bahwa Rasulullah bersabda;

Apabila Allah menghendaki kebaikan pada seorang hamba-Nya maka Dia menyegerakan hukuman baginya di dunia; sedang apabila Allah menghendaki keburukan pada seorang hambaNya maka Dia menangguhkan dosanya sampai Dia penuhi balasannya nanti di hari Kiamat. [Hadits riwayat At-Tirmidzi dan Al-Hakim]

Mungkinkah cara kita mendapatkan rezeki itu tidak diberkati oleh-Nya?

Atau mungkin kita lupa untuk mengeluarkan sebahagian dari harta kita ke jalan Allah?

Atau mungkin juga kita menyalahgunakan pinjaman Allah (contohnya kereta) dengan melakukan perkara-perkara yang dimungkari oleh Allah swt.

Suatu peringatan dari-Nya, agar kita tidak terus leka bergelumang dengan perkara-perkara yang dibenci oleh-Nya.

Atau mungkin Allah menguji kita kerana ingin melihat sejauh mana kita menerima ketentuan-Nya. Bersabar dengan dugaan yang telah Dia berikan kepada kita.

Bukankah Allah sayang kepada orang yang bersabar dan menerima ketentuan-Nya dengan hati yang tenang dan redha?

Firman Allah;

"Tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah. Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah, niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu." - [At-Taghabun:11].

Bersabarlah wahai hati, sesungguhnya Allah bersama dengan mereka yang sabar dan beriman kepada-Nya.

Allah berfirman lagi;

"Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat sekali kecuali bagi orang yang khusyuk." - [Surah al-Baqarah:45]

"Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh,Allah beserta orang-orang yang sabar." - [Al-Baqarah:153]

Wahai hati, bersabarlah. Jangan berputus asa dan teruskanlah berjuang, mohonlah pertolongan dan perlindungan daripada Allah.
Dan yakinlah bahawa cukuplah Allah sebagai penolong.

Bersabarlah wahai hati. Yakinlah bahawa Allah sentiasa ada bersamamu, bila ditimpa musibah, hadapilah segalanya dengan tabah dan ucapkanlah "Innalillahiwainnailaihirajiun".

Muhasabah buat diri ini. Semoga kita tergolong dalam golongan mereka yang sabar dan khusyuk.
Amin ya rabb..








LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, March 31, 2011

April Fool



sekadar berkongsi....
walaupun aku dah tau korang sume dah tau pasal ni....
waktu skolah rendah dulu, xtau la pasal ni.. tapi kitaorang xde lak smbut April Fool ni..
sebab sibuk main bola beracun, rondes, zero point n mcm2 lagi...
bila dah masuk skolah menengah baru ada tengok kwn2 smbut April fool ni...
tapi xramai la.. sebab budak2 skolah kami baek2 belaka termasuk aku.. =)
lepas tertampalnya notis dekat surau skolah barula xda yg smbut benda alah ni...

jom kita baca pasal bnda ni:

Perayaan April Fool's Day adalah dipercayai mula dirayakan sewaktu kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol. Setelah bertapak berkurun-kurun lamanya si Granada, Sepanyol, kerajaan Islam akhirnya runtuh diserang tentera-tentera Kristian. Penduduk-penduduk Islam Sepanyol ( Moors )terpaksa berlindung di dlm rumah masing-masing untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera Kristian bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan orang-orang Islam dr Sepanyol. Penduduk-penduduk muslim ini, diberitahu bahwa mereka boleh berlayar keluar dari Sepanyol dengan selamat bersama-sama barang-barang keperluan mereka dengan menggunakan kapal-kapal yang berlabuh di pelabuhan. 

Orang-orang Muslim yang risau sekiranya tawaran tersebut merupakan suatu penipuan, telah pergi ke pelabuhan untuk melihat kapal-kapal yang dimaksudkan. Setelah berpuas hati, mereka membuat persiapan untuk bertolak. Keesokan harinya (1 April), mereka mengambil semua barangan yang telah disiapkan lalu menuju ke perlabuhan. Pada masa inilah pihak Kristian mengambil kesempatan untuk menggeledah dan kemudian membakar rumah penduduk-penduduk Islam ini. Mereka juga tidak sempat untuk menaiki kapal kerana semuanya dibakar. Pihak Kristian kemudiannya menyerang kaum muslim dan membunuh kesemuanya, lelaki, perempuan, serta anak-anak kecil. 

Peristiwa berdarah yang menyedihkan ini kemudiannya diraikan oleh tentera Kristian. Keraian ini akhirnya dirayakan setiap tahun bukan sahaja di Sepanyol tetapi juga di serata dunia. Yang menyedihkan, orang-orang Islam yang jahil mengenai peristiwa ini turut meraikan April Fool's Day tanpa menyedari mereka sebenarnya merayakan ulang tahun pembunuhan beramai-ramai saudara seIslam mereka sendiri. 


Petikan drpd Risalah Fikrah




Wednesday, March 30, 2011

Eksplorasi - Far East ft. InTeam



lama dah xupdate blog.. baru jmpa kat utube... pernah dgr lagu ni.. tapi xtau tajuk....hehehe...korang layan je lagu ni k..

Eksplorasi

Album : Koleksi 16 Lagu Nasyid Terbaik Far East
Munsyid : Far East feat. Inteam
http://liriknasyid.com

Telusuri maknawi menjejak hakiki
Amanah suci khalifah di bumi
Jelajahi duniawi menuju ukhrawi
Amalan murni mengadap Ilahi

Eksplorasi diri membaca zahiri
Menyingkap realiti yang tersembunyi
Eksplorasi hati mengungkai nubari
Cerminan peribadi bias tulus budi

bertemu berpadu dalam di dalam restu
Berkias bermadah dalam santun ilmu
Berpautkan iman tenteram aman
Bersandarkan rahmat sentosa selamat

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi
Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari
Yang mengiringi

Bukan mudah memiliki mutiara kasih
Tanpa diselami lubuk hati nurani
Ke dasar rasa yang paling dalam



Tuesday, March 22, 2011

Aduiiyaaaa..

seminggu cuti skolah, baru hari ni aku gi skolah....
malas betul nak bangun...
oh ya, sebenarnya semalam, aku ada gi skolah...
aku datang ke skolah dalam jam 11 pagi mcm tu...
aku ngajar kafa jak, sbb tu la g kelas lewat..
datang kat pengkalan, dengan confidentnya aku berjalan smpai ke hujung...
rupa2 nya air surut teruk..
mmg xdapat nak lalu la.. teruk sangat2...
kalau nak turun pun terpksa berlumpur.. tension betul..
terpaksa batal kelas semalam..



hari ni pulak huh... mengeluh jak aku.. xbaek kan????

~ aku datang ke sekolah jam 8.55 pagi tunggu perahu tmbang, jam 9.15 baru datang.. hisshhhhh.. kirala brapa lama aku tunggu.. berdiri tau.. sebab kat pgkalan tu xde krusi...

~ datang kat kampung, pengkalan shortcut ke skolah roboh..... aduiyaaaa.... malas mau komen..

~ trpaksa mendarat kat jambatan lain... jauh pulak tu..dalam 1km tepaksa jalan... dahla aku sorg2 jak time tu... aku ikut hati jak time berjalan tu.. sbb 1st time guna jmbatan n jln tu... sampai jugakla aku ke skolah... selamattttt...

~ balik kafa pulak, terpksa tunggu perahu tmbang..kali ni 10 minit... student hntar aku ke pgkalan.. nasib baek.. kalau x, confirm la aku sesat.. dah mengong dah aku time tu...

~ nak naik perahu, hujan angin.. deras betul air laut.. tawakal jak aku time tu.. badan dah basah kuyup... naik ke pengkalan, berenti pulak hujan...

~ balik ke kpg aku pulak, bila nak naik perahu hujan la pulak.. baju dah kering, tp kena ujan lagik, maka basah kuyup la aku..siannyeeee...... tapi kampung aku bgs lagi la, xpelu tunggu tambang sampai 10minit mcm kat skolah aku tu.. tetttttttttttt

~ sekarang ni aku dah rasa bengong2 dah.. rasa nak demam.. huhuhuuhuuuhu...

~ ini sekadar luahan hati, jadi xperlukan penutup...hahahahaha


Wednesday, March 16, 2011

JUARA CARTA CINTA

Sinopsis :

Ini kisah kejiranan yang gila. Ada pokok yang disiram air panas. Sampai kiamat, pasti tidak subur! Ada karipap yang berintikan julap, maka penatlah berulang alik ke bilik termenung. Maya tersepit umpama inti sandwic yang dihimpit rapat oleh roti panas. Jiran sebelah kiri selalu membuatkan dadanya terasa mahu pecah. Bekas kekasih yang tidak faham makna tidak. Kata hati Maya, sejarah lama tidak akan berulang kembali. Kata hati Haqiem, sejarah mengajarnya untuk tidak melepaskan wanita idaman hati. Maka, remuklah hati Maya bila kerap diasak.

Jiran sebelah kanan pula membuatkan Maya pening. Besarnya dunia, mengapa lelaki itu memilih untuk membeli rumah di situ juga? Sudah beristeri mengapa masih mencuri pandang pada dia Kehadiran lelaki yang tidak diketahui namanya membuatkan Maya gila! Lelaki ini kaya dengan teori. Dunia Maya kacau bilau bak diserang garuda. Siapakah juara di dalam carta cintanya? Yang kanan? Yang kiri? Atau yang sering singgah di dalam hati?




::: kadang2 bila baca novel ni mcm xlogik pulak rasa kan.. sbb Maya boleh berjiran ngan bekas kekasihnya... pastu berjiran pulak ngan bekas tunangnya... pening la kalau betul2 bnda ni terjadi.... 

::: yg uniknya novel ni, ada terselit kisah thriller..kisah pembunuhan yg kejam... hehehe

::: ada 3 hero..  jadi, sapa yg akan jadi juara d hati Maya????

Haiqal> Jejaka yg baru d kenali.. tapi unik.. hahaha..

Haqimie> bekas kekasih Maya.. Perpisah tnpa rela Maya..

Adnan> bekas tunang Maya.....

::: so, nak tau sapa yg juara d hati Maya... baca sndiri lah k.....

::: oklah, selamat membaca.... =)





Friday, March 11, 2011

Kenangan Lalu Mengusik Jiwa




11/3/2011

5 tahun dulu....
aku berada kat padang kawad KEM PAYA INDAH....
menangisi perpisahan..
setelah hmpir 3 bulan berada kat kem tu, terasa sayang la pulak...
sayang ngan kem, ngan kawan2....
eeeeee.. sedihhhhhhh sgt2..
smpai bengkak2 mata sbb ngs...
yelah kan...
xtau la bila blh jmpa lagi......
macam2 benda baru yg aku belajar kat kem tu..
pengalaman baru, kwn2 baru...
1st day kat sana asyik ngs2 je.. sbb rasa mcm xbest..
jauh dr family pulak tu...
handphone kena ambik....
yg ada cuma telefon awm je....
xkan la nak guna telefon awam..
kang ngs kat situ, kan naya... memalukan jak..hahahaha
tapi bila dah last day pun sedih jugak...sbb xnak berpisah ngan kawan2....
aku msh ingt kata2 ckgu dulu.. time 2 kami berhimpun kat pdang kawad.....
1st day kawad......
dia kata " kat padang ni lah nanti kami akn tengok kamu nangis.."
kitaorg ketawa jak..... terasa mcm lucu lak..
tp mmg betul la....
padang tu yg menyaksikan perpisahan kami..... menyaksikan tangisan kesedihan kami...
sedih pulak rasa ni.... =(


~kat sini la kami berkumpul pagi2 n petang2.... pendek kata siang ari la.....~

aktiviti kami yg mula2 skali..Kelas Pembinaan Karakter...

Kelas Kenegaraan.. Kelas paling boring

Wirajaya.. g hutan.. buat khemah.. best3...

posing time nak g kawad.... sorila, picture ni ada unik sikit...
mcm zaman dolu2.... aku ambik dr fb kwnku

ni time penat2 latihan untk pertandingan... xingt la nama pertandingan

monkey rack ka nama nya.. xingt.. tapi ada monkey2 laaa....

tarzan swing.. aku tersangkut kat sini time pertandingan tu.. malunyeeee

kat kolam ni la kami buat water confident... 
eeeee. kotor sgr... 
kalo yg pakai baju warna puteh tu, confirm jadi warna coklat....

surau Kem Paya Indah

flying fox.. skali cuba, rasa nak lagiii..hehehe.. best3



sedih bila tengok picture2 ni,..
PLKN satu kenangan Abadi..
Kem Paya Indah satu kenangan Terindah





Thursday, March 10, 2011

ANDAI KAU JODOHKU

baru abis baca novel ANDAI KAU JODOHKU...
tajuknya macam cerita cinta jak....
tp xdala bnyk sgt cerita cinta.... sikit je...
lebih bnyk bercerita pasal ilmu sesat...
sebuah novel yg sgt best... smpai xsanggup aku nak tidur..
sbb nak tau apa akn jadi lepas tu......
tahniah untuk penulis novel......
sesapa yg nak carik novel untk d baca, cari lah novel ni k..
rasanya novel ni dah lame dah kot...
aku baru baca skrg sbb kesuntukan masa untk mmbaca..
cewahhhh. alasan jak tu..hehhee
selamat mmbaca sume.....

sinopsis novel nie:

RIANA Syuhada Adam, gadis wartawan yang begitu komited dengan kerja dan tidak suka berbicara soal jodoh. Hatinya sekeras kerikil hingga dia tidak mudah jatuh cinta. Namun jauh di sudut hati, dia masih menyimpan janji setia dengan teman sepermainan sewaktu kecilnya, Minul. Kepada lelaki itu sahajalah disandarkan harapan untuk menggapai bahagia. 

Hidupnya yang tenang, tiba-tiba menjadi kacau bila menjadi mangsa tipu muslihat dan kuasa mistik manusia bejat yang akhirnya menemukan dia dengan Danish Haiqal. Terlepas daripada saat getir dan selamat di sisi pemuda itu, membuatkan hati Riana tidak keruan. Danish berjaya meruntun hatinya. Malah, Danish turut menyimpan perasaan terhadapnya.

Pertalian antara Danish dan Syed Aminul membuatkan keadaan semakin kusut! Danish dan Syed Aminul sebenarnya sepupu! Malah, Riana sendiri mendapat tahu bahawa Syed Aminul sudah pun berkahwin.

Riana kecewa. Lelaki yang diharapkan untuk menggapai kebahagiaan tidak mungkin menjadi miliknya. Haruskah dia mendambakan cintanya pula itu kepada Danish, sedangkan Danish sudah berjanji akan menyatukannya dengan Syed Aminul? Sayangnya... Riana tidak tega bermadu! 





 

Wednesday, March 9, 2011

Cerita kanak kanak....

jom layan picture2 kat bwh ni k..
katon2 yg mengiringi masa kecikku....
smpaikan geng aku pun nama kump sailormoon...
siap ada nama lagi untuk sorg2...
aku sailorvenus..sbb tu la aku ingt nama betulnya.. minako aino....
siap smpan lagi biodata diaorg...
mcm la betul biodata tu.....
ntah pa2 jak...
budak2 la katakan...
skrg ni siri ni d siarkan kat ntv7 pulak...
xsbar nak tengok........
wajib tonton ni...hehehehe



Sailormoon

 Sailor Venus / Minako Aino


Sailor Mars


Sailor Jupiter



Sailor Mercury



lagu sailormoon; 
maafku tak pernah berterus terang,
bukan ku tak mmpercayainya,
namun sebelumku berganti rupa,
ingin aku menemui...
ku kan bermandi cahaya bulan
yang cemerlang d malam yg cerah
memang telah lama ku rasa
ingin menolong yg lemah...
tiba2 keajaiban terjadi
kekuatan muncul d diri.....
untuk melawan segala kejahatan..
kekuatanku harus d gunakan
menegakkan segala kebenaran..
ini keajaiban alam..
aku mmpercayainya...
ini keajaiban alam...

smpai situ je aku ingt..lupa dah..mklum la, dah lebih 10 tahun berlalu...

mood>>>> teringat zaman kanak2... kenangan terindah dlm hidup...
tanpa ada beban, tanpa ada masalah....
kalau la boleh kmbali ke zaman kanak2 kan bagus..huhuhu =(



Saturday, March 5, 2011

MERAIH RiDHO ILAHI


akhirnya.. dapat jugak sinopsis Meraih Ridho Ilahi.......
aku copy paste dari blog ni...... walaupun bhasa indonesia, tp msih blh d fahami..hehehe
tp blm dapat d kenal pasti lagi mana tmpat nak dwnload crita ni...
macam KCB ramadhan special dulu, aku cari kat share-central..
tp stakat ni blm ada lagi.......
harap la ada dlm msa terdekat....hehehee =)

sinopsis:

Husna mengajar di kelas, tiba-tiba merasakan nyeri di dada yang hebat yang akhirnya membuat dia ambruk dan pingsan di kelas. Pesantren geger. Husna dilarikan ke RS Solo.Dari hasil pemeriksaan laborat, CT Scan jantung dan Chateteri Jantung didapatkan diagnosa penyempitan arteria jantung kanan dan kiri lebih dari 80 %. Pihak RS angkat tangan, dan memberikan rujukan ke Jakarta.

Di hari yang sama desa Wangen juga geger, Haji Samingan minggat meninggalkan rumah. Ia meninggalkan sepucuk surat pada isterinya bahwa ia pergi merantau untuk mencari uang demi menutup hutang-hutangnya. Haji Samingan pergi bersama Parmin. Bu Romlah datang ke pesantren dengan menangis, Azzam dan Mujab menyabarkan Bu Romlah dan meminta Bu Romlah tenang saja sebab Haji Samingan sudah bukan anak-anak lagi.

Azzam membawa Husna ke Jakarta, ternyata biaya pengobatan Husna sangat mahal. Dan karena rasa cinta dan sayangnya pada adiknya Azzam siap mengorbankan segala harta yang dia punya demi adiknya. Azzam kembali ke Solo untuk membawa Anna ikut serta. Di Jakarta Azzam sementara ngontrak.

Untuk sementara rencana pernikahan Husna dengan Ilyas tertunda. Ilyas harus bersabar menunggu kesembuhan Husna. Ayah dan ibu Ilyas juga meminta Ilyas untuk sabar menunggu kesembuhan Husna.
Azzam mengontrak rumah di pinggir kota Jakarta. Azzam dan Anna memulai bisnis bakso cinta di Jakarta.
Husna masih harus dirawat di RS. Tak jauh dari tempat mereka mengontrak ada sebuah pesantren di pinggir ibu kota yang bernama pesantren Al Halimiyyah, mengalami kemunduran dan sedang sekarat menuju kematian. Bahkan, kini tanah pesantren terancam akan disita untuk oleh bank untuk menutup hutang-hutang pesantren dan pemimpin pesantren. Pemimpin Pesantrennya, Pak Sarju yang sudah putus asa mempertahankan pesantren. Yang menyedihkan pesantren itu akan di sita bank, dan ada orang yang siap membelinya untuk dibuat mall.

Pak Sarju memiliki tiga anak yang masih kecil, dan istrinya sedang sakit parah karena mengidap kanker ganas. Hutang-hutang pesantren menumpuk karena digunakan oleh Pak Sarju untuk mengusahakan pengobatan istrinya tersebut. Baik pengobatan medis maupun pengobatan paranormal. Di sinilah Pak Sarju banyak tertipu.

Salah seorang pengurus pesantren bernama Jamal, datang menemui Azzam minta bantuan. Ternyata Jamal dahulu pernah belajar di Daarul Qur’an, Wangen. Jamal meminta sebaiknya pesantren itu diambil alih oleh Azzam saja. Jamal merasa sangat “eman-eman” kalau sampai pesantren itu dijual Pak Sarju dan akhirnya dijadikan mall. Jamal mengatakan sesungguhnya pesantren itu sangat strategis untuk dijadikan pesantren mahasiswa. Sebenarnya Jamal sudah memberi masukan kepada Pak Sarju tapi Pak Sarju tidak mau mendengarkan masukannya, termasuk kegemarannya mendatangi paranormal.

Azzam bingung antara menyelamatkan pesantren, membiayai Husna, dan mengembangkan bisnisnya. Setelah musyawarah dengan Anna dan Mujab, Azzam tergerak untuk menghidupkan pesantren itu kembali, meskipun ia benar-benar harus memutar otak karena jumlah finansial yang ia punya tidak mencukupi untuk itu semua.

Azzam ke Jakarta, dan mendapat keterangan dari banyak orang di sekitar pesantren ternyata memang Pak Sarju sudah agak parah “cacatnya” dan kurang dipercaya masyarakat. Dan sebenarnya Pak Sarju bukanlah anak pendiri pesantren itu. Pendiri pesantren itu adalah Kyai Halim almarhum, hanya memiliki satu anak laki-laki tapi tidak bisa ilmu agama dan sudah lama tidak menyentuh pesantren itu. Pak Sarju adalah cucu orang yang mewakafkan tanah di mana pesantren itu didirikan. Masalahnya sertifikatnya belum menjadi sertifikat wakaf masih hak pribadi orang tua Pak Sarju. Dan Pak Sarju ingin menjualnya, masyarakat sudah mengingatkan Pak Sarju tetapi Pak Sarju tidak mau mendengarkannya. Dan sebenarnya masyarakat tidak kurang olehnya membantu, tetapi semuanya seakan sia-sia. Karena uluran tangan masyarakat selalu dilarikan ke paranormal/dukun. Seorang tokoh masyarakat menyarankan kalau memang bisa dibeli tanah dan pesantren itu oleh Azzam akan sangat baik. Masyarakat sebenarnya sudah rindu suasana pesantren seperti dulu hidup lagi.

Setelah berhadapan dengan urusan cukup pelik, akhirnya pesantren itu dijual kepada Azzam. Masalahnya justru ada pada Azzam, menjelang hari H pembayaran jumlah financial Azzam baru sepersepuluhnya dari harga yang disepakati. Untuk itu Azzam harus mencari pinjaman, dan Furqan bisa meminjami uang kepada Azzam tetapi masih kurang. Jamal mengenalkan Azzam dengan Cahyani, seorang mahasiswi aktivis. Dan Cahyani membantu mencarikan dana untuk Azzam, sehingga Azzam bisa membeli pesantren itu.
Azzam akhirnya merasa harus total menghidupkan pesantren di pinggir Jakarta itu sekaligus membuka bisnis di ibu kota. Azzam memutuskan membawa Anna ke ibu kota, Daarul Qur’an sementara dipegang oleh Mujab. 

Ternyata Azzam mendapat tantangan yang tidak ringan, terutama ia direcoki Pak Handoko dan orang-orangnya yang sangat tidak suka kepada Azzam yang membuat Pak Handoko gagal membuat Mall.
Azzam pelan-pelan berhasil menghidupkan pesantren. Azzam mengganti nama pesantren itu yang asalnya bernama Al Halimiyyah menjadi Pesantren Daarul Hikmah. Jamal mempromosikan siapa Azzam dan Anna sehingga mendapat tempat di hati masyarakat. Azzam menjadikan pesantren itu sebagai pesantren mahasiswa yang sering mengadakan tema-tema kajian yang diminati anak muda. Masjid pesantren itu juga mulai makmur kembali. Di antara orang yang mendukung Azzam adalah Pak Syawal, orangnya suka asal ngomong dan asal nyeplos, cenderung lucu, tetapi hatinya baik.

Meskipun demikian tantangan dan gangguan terus datang silih berganti. Dengan kesabaran dan ketelatenan Azzam bisa mengatasi masalah demi masalah yang menderanya. Termasuk masalah yang ditimbulkan oleh Haji Samingan yang terdampar tak jauh dari tempat Azzam tinggal. Juga masalah keguguran kandungan Anna.
Pesantren yang ditangani Azzam semakin harum namanya. Yang jadi santri tidak hanya kalangan menengah ke bawah bahkan ada kalangan menengah ke atas. Salah seorang santriwati yang aktif jadi santri dan pengurus bernama Dewi dan dia diam-diam jatuh hati pada Ilyas yang mengajar di pesantren mahasiswa.
Husna sendiri tahu diri, ia memberikan kebebasan sepenuhnya kepada Ilyas, apakah mau menunggunya sembuh ataukah mau menikah dengan gadis lain. Adapun Azzam meminta kepada Ilyas agar berkenan menunggu Husna sembuh bahkan menguatkan Husna. 

Ketika Ilyas pergi, Husna tahu. Husna jatuh sakit jantungnya kambuh. Seorang dokter muda yang selama ini menangani Husna yaitu Dokter Fajar Irawan menolong Husna di saat kritis. Dia membawa Husna ke Singapura. Dokter Fajar diam-diam jatuh hati pada Husna. Dokter muda itulah yang membantu penyelamatan nyawa Husna dengan dirawat di Singapura.

Saat Husna harus di rawat ke Singapura, Ilyas mendapat panggilan dari kampusnya di India. Akhirnya Ilyas ke India. Itu membuat Husna sedikit kecewa, sebab saat ia sehat kembali Ilyas justru ada di India.
Setelah cukup sehat Husna kembali aktif berkegiatan dan bahkan dia membidani lahirnya radio JPMI di Jakarta. Husna juga kembali menerbitkan karya. Lewat Azzam, Husna menanyakan kepada Ilyas apakah bisa segera pulang. Ilyas menjawab tidak bisa saat itu. Kalau menikah saat itu maka Husna yang harus ke India. Azzam tidak mengijinkan, ia khawatir dengan kesehatan Husna.

Masalah muncul ketika tiba-tiba saat Husna siaran ia didatangi perempuan muda bernama Astrid yang mendamprat Husna. Perempuan itu mengaku sepupu Fajar dan pacar lama Fajar. Ia baru pulang dari Prancis. Husna tidak pernah meladeni Astrid. Yang gemes justru orang lain seperti Cahyani. Tetapi Astrid terus mengganggu Husna.

Di Solo, Lia dilamar oleh Ronal. Lia menyampaikan kepada Azzam. Azzam sebenarnya setuju, tetapi Husna keberatan. Husna merasa Lia bisa mendapatkan yang lebih baik dari Ronal. Azzam meminta pendapat Mujab sebagai orang yang membimbing Ronal. Mujab menyampaikan rekomendasinya. Husna tetap keberatan karena Ronal pernah menghamili gadis lain. Lia sendiri bisa menerima keadaan Ronal, tetapi Azzam meminta agar Lia bersabar sampai Husna bisa lebih lega, Husna perlu dijaga perasaannya agar penyakitnya tidak kambuh.

Di saat seperti itu Qanita meninggal dunia, sehingga Furqan jadi duda lagi. Azzam dan Anna mencoba menjodohkan Furqan dengan Cahyani. Anna tahu diam-diam gadis itu suka pada Furqan. Akan tetapi orang tua Cahyani tidak menyetujuinya karena mereka inginnya Cahyani menikah dengan anak seorang teman baik mereka, yaitu Dokter Fajar.

Rumah tangga Azzam tidak sepi dari masalah. Kali ini masalah timbul lagi justru ketika Anna diminta jadi dosen tamu di sebuah perguruan tinggi dan Azzam mengijinkan. Di antara mahasiswa Anna ada yang baru masuk bernama Agung, dan dia jatuh hati pada Anna sampai Agung sakit. Bagaimanakah kisah selanjutnya, saksikan di sinetron KCB Edisi Spesial.




Thursday, March 3, 2011

Notis pemberhentian 13,000 guru sandaran dibatalkan

TONGOD: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, hari ini mengumumkan berita gembira untuk 13,000 Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) yang menerima surat pemberhentian tahun lalu bahawa notis itu ditarik balik.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, beliau telah meneliti keadaan itu dan membuat keputusan GSTT harus dikekalkan.
"Saya minta Ketua Pengarah Kementerian Pelajaran mengeluarkan surat pemberitahuan kepada mereka yang sudah berkhidmat dua, tiga hingga lima tahun, kita beri mereka peluang meneruskan perkhidmatan dan menempatkan mereka di tempat yang sesuai," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan dividen ladang Projek Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) Tongod dan Geran Komunal Lalampas Tongod di sini.



kalau nak berita penuh pegi kat sini: http://www.bharian.com.my

komen aku : yeke brita ni.. jgn indah khabar dr rupa jak... sbb smpai skarang msh belum ada panggilan lagu..... aku baru je 1 thn ngajar........
sabar nana... rezeki ketentuan Allah.... kalau ada rzki adala.. jgn berharap sgt ye (pesanan khas dari penaja kepada aku) =)

nak carik notis pmberhentian thn lepas lah.. mana la aku letak niii..

MERAIH RiDHO ILAHI


selepas KCB ramadhan special,
kini kembali KCB Meraih Ridho Ilahi...
pelakon yg sama.. tp ada gak yg aku xkenal..
mgkin watak2 baru kot... 
blm dpt sinopsis crita ni lagi..
letih aku meng'goggle'..
xjugak jumpa.......
huwaaaaaaa... 
rasanya bila la aku blh tgok crita ni erk???....
parabola kat rumah ni ada.. tp xtau camne nak pasang..hahhahaa...
harap2 ada la kat share central kann...
mcm KCB ramadhan special dulu..
untk semua, selamat menonton...

mood: sedang tunggu movie DALAM MIHRAB CINTA..... =)

Tuesday, March 1, 2011

bersabarlah wahai hati _ILUVISLAM_


Tuhan yang beri kita rezeki, dan hanya Dia yang berkuasa mengambilnya semula.

Duit dalam genggaman kita, dalam akaun bank, dalam poket seluar mahu pun beg duit belum tentu lagi menjadi milik kita. Bila-bila saja kita mungkin kehilangannya.

Andai ditakdirkan kita mati hari ini, kita kembali kepada-Nya dengan tangan yang kosong.  Tanpa wang, tanpa harta. Semuanya milik Allah. Dan Dia berhak atas segalanya.


Allah swt berfirman;
"Dan ketahuilah bahawasanya harta dan anak itu sebagai ujian bahawa sesungguhnya Allah pada sisi-Nya itu adalah ganjaran yang besar." - [Surah al-Anfal : 28]
 
"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar." - [Al-Baqarah 2:155]


Bila diuji, bersabarlah wahai hati.
Musibah datang dalam pelbagai cara. Musibah dan ujian merupakan tarbiyah daripada Allah bagi mereka yang celik hati dan akalnya.

Bila diuji, bagaimana penerimaan kita terhadap musibah tersebut? Apakah kita menerima ujian dari-Nya dengan hati yang terbuka, berlapang dada dan kembali muhasabah diri, memperbaiki kelemahan diri dan meningkatkan lagi amalan seharian..

Atau bagaimana?

Jarang sekali kita bersyukur dengan ujian yang diberikan. Sedangkan mungkin juga, ujian itu merupakan salah satu peringatan kepada kita, supaya kembali dekat kepada-Nya, agar perbanyakkan amalan kepada-Nya, menadah tangan bermohon doa kepada Dia.

Moga kita dijauhi dari api neraka dan dimasukkan ke syurga.

Kerana Dia kasihkan kita. Sekali-sekala Dia 'mengejutkan' kita dari lena yang panjang. Menyedarkan kita dari kealpaan dan kelalaian.

Kerana semuanya milik Dia. Dia memberi kepada sesiapa yang Dia ingini sebagaimana firman-Nya;

"Sesungguhnya Rab (Tuhan)mu melapangkan rezeki kepada sesiapa yang Dia (Allah) kehendaki dan menyempitkannya; sesungguhnya Dia (Allah) terhadap hamba-hamba-Nya (Allah) adalah al-Khabir (Maha Mengerti), lagi al-Basir (Maha Melihat)." - [Surah Al-Israk:30]

Wang dan harta yang kononnya milik kita juga bila-bila masa sahaja jika Dia mahu menariknya kembali, dengan pelbagai cara ia 'pergi' dari kita.

Contohnya tiba-tiba kita kehilangan wang, tercicir atau diragut. Atau mungkin bagi sesiapa yang miliki kereta, tetiba sahaja kereta rosak, atau tayar pecah atau terlanggar pokok, semuanya perlukan wang dan secara tidak lansung, duit itu keluar dari poket kita.

Allah swt berfirman berfirman lagi dalam surah Al-Ankabut, ayat ke-2;

"Adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan saja, dengan mengatakan: Kami telah beriman, padahal mereka belum lagi mendapat cubaan?"

Maka, bila Allah menguji kita dengan rezeki yang kita miliki. Buka mata. Muhasabahlah, periksa dan koreksi diri sendiri.

Peringatan buat diri saya sendiri adanya. Muhasabah diri sendiri. Mungkin ada sesuatu yang tidak kena, sesuatu yang bukan pada tempatnya yang telah kita lakukan dan Allah mahu 'menegur' kita dengan cara tersebut.

Diriwayatkan dari Anas bahwa Rasulullah bersabda;

Apabila Allah menghendaki kebaikan pada seorang hamba-Nya maka Dia menyegerakan hukuman baginya di dunia; sedang apabila Allah menghendaki keburukan pada seorang hambaNya maka Dia menangguhkan dosanya sampai Dia penuhi balasannya nanti di hari Kiamat. [Hadits riwayat At-Tirmidzi dan Al-Hakim]

Mungkinkah cara kita mendapatkan rezeki itu tidak diberkati oleh-Nya?

Atau mungkin kita lupa untuk mengeluarkan sebahagian dari harta kita ke jalan Allah?

Atau mungkin juga kita menyalahgunakan pinjaman Allah (contohnya kereta) dengan melakukan perkara-perkara yang dimungkari oleh Allah swt.

Suatu peringatan dari-Nya, agar kita tidak terus leka bergelumang dengan perkara-perkara yang dibenci oleh-Nya.

Atau mungkin Allah menguji kita kerana ingin melihat sejauh mana kita menerima ketentuan-Nya. Bersabar dengan dugaan yang telah Dia berikan kepada kita.

Bukankah Allah sayang kepada orang yang bersabar dan menerima ketentuan-Nya dengan hati yang tenang dan redha?

Firman Allah;

"Tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah. Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah, niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu." - [At-Taghabun:11].

Bersabarlah wahai hati, sesungguhnya Allah bersama dengan mereka yang sabar dan beriman kepada-Nya.

Allah berfirman lagi;

"Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat sekali kecuali bagi orang yang khusyuk." - [Surah al-Baqarah:45]

"Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh,Allah beserta orang-orang yang sabar." - [Al-Baqarah:153]

Wahai hati, bersabarlah. Jangan berputus asa dan teruskanlah berjuang, mohonlah pertolongan dan perlindungan daripada Allah.
Dan yakinlah bahawa cukuplah Allah sebagai penolong.

Bersabarlah wahai hati. Yakinlah bahawa Allah sentiasa ada bersamamu, bila ditimpa musibah, hadapilah segalanya dengan tabah dan ucapkanlah "Innalillahiwainnailaihirajiun".

Muhasabah buat diri ini. Semoga kita tergolong dalam golongan mereka yang sabar dan khusyuk.
Amin ya rabb..