Sunday, February 19, 2012

:..HADAPI MASALAH DENGAN TENANG..::


Dimana-mana ada MASALAH,,
Betulkan sahaja apa yang SALAH..

... Setiap insan ada MASALAH,,
Cuba selesaikan jangan MENGALAH..

MASALAH bukan untuk diKENANGI,,
Atasi MASALAH usah diCANANGI..

MASALAH bukan untuk diGELISAHI,
Tenang sabar jangan diRESAHI..

Hadapi MASALAH dengan TABAH,,
Jangan risau usah GELABAH..

Selesaikan MASALAH dengan TENANG,,
Perkara susah menjadi SENANG..

Jika hidup tanpa MASALAH,,
Hidup hambar tetap berMASALAH..

Jangan takut menghadapi MASALAH,,
Hidup ini ada menang ada KALAH..

MASALAH tidak dapat diELAK,,
Malang tidak dapat diTOLAK..

Ada MASALAH wajib diATASI,,
Tingkah laku perlu diBATASI..

Di sebalik MASALAH ada MATLAMAT,,
Di sebalik MUSIBAH ada RAHMAT..

Hadapi MASALAH dengan MENYELESAIKANNYA,,
Hadapi HUTANG dengan MELANGSAIKANNYA..

Ada MASALAH jangan LARI,,
Kelak menyusahkan DIRI SENDIRI..

Selalulah minta PERTOLONGAN dari ILAHI,,
JIWA TENANG, KEBAHAGIAAN MENANTI..

copy from FB


Friday, February 17, 2012

Rinduuu...........

Salam......
terasa dah lama dah tak menulis di blog ni....
kesibukan + kebizian + kemalasan  antara faktor utama aku xmenaep kat sini..hehehee
RINDUUUUU?????
yes, memang aku tengah kerinduan sekarang..
Rindu ngan hari sabtu ku yang selalu je ada aktiviti...
kadang2 sampai ke petang...sampai pening2 kepala...
Hari ahad je cuti..huwaaaaaaa...
Sabtu cuti tapi sentiasa ada aktiviti..huh... 
esok lagiiiiii.......huhuhuhu
Moga aku diberi kekuatan olehNYa untuk meneruskan kerjaku ini...

Masuk bulan ke 2 aku mengajar, alhamdulillah, dapat menyesuaikan diri dengan kanak-kanak....
kadang2 terlepas jugak tanganku ni... tindakan luar kawal...
geram sangat2.... tapi, lepas tu, rasa kesian pulak tengok budak nangis...hhehehe...
then, trpaksa la pujuk balik.. sapa suruh garang sangat kan... =)
so, dapatla aku simpulkan kat sini mengajar sekolah rendah mudah dari mngajar budak2 tabika..
huhuhuhuhuhuhu....

Pstttt: nak kongsi sikit gamba budak2 aku.. cuteeeeeeee...





 -budak kembar.. haziman & hazimin... upin & ipin.. paling nakal-

 -budak yg paling bijak n pandai kat kelas aku..comeiiiii-



 
ni gambar cekgunya... TAK comel kan????...hahahahha







_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me


Sunday, February 12, 2012

Surat Untuk Bakal Ibu Mertua ku…….


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Sebelum saya terus mengukir kata dalam tulisan ini..
.izinkanlah saya memperkenalkan diri terlebih dahulu
duhai bakal ibu mertuaku…..

Perkenalkanlah saya adalah wanita biasa dengan keperibadian yang teramat biasa
dan dari kalangan keluarga yang biasa sahaja…

Saya bukanlah Khadijah r.a, Seorang wanita yang luar biasa dalam Sejarah wanita Islam…dan teramat Mulia.....

Saya bukanlah Aisyah r,a, Seorang yang utama dalam ketakwaannya…..

Bukan pula Fatimah Az Zahra yang sangat utama dalam Ketabahannya……..

Tidak pula seperti Zulaikha yang teramat sangat cantiknya……….

Apalagi al Khansa yang sangat pandai mendidik mujahid – mujahid kecilnya…….
Tapi..Seperti yang saya katakan., saya hanya wanita biasa,…
Dengan ketakwaan yang biasa….
Ketabahan yang tak seberapa…..
Dan kecantikkan saya pun tak layak di perhitungkan….

Namun ibu,….
Saya adalah wanita akhir zaman,….
Yang punya cita – cita, menjadi wanita Solehah…
Yang akan berusaha mengabdi pada bakal Suamiku
dan juga padamu…..bakal Ibu mertuaku….
Saya bukanlah musuhmu yang hendak merebut perhatian dan kasih sayang anakmu….
Tapi saya akan menjadi rakan mu untuk memberikan kasih sayang pada anak mu..
Dan kelak pada mujahid – mujahidahku, bakal cucu mu duhai ibu…..

Engkau tak perlu bimbang ibu,…
Saya tak akan merebut perhatian anak mu…
Justeru saya akan menjadikannya lebih taat padamu….
Kerana akan saya katakan padanya bahawa….
engkaulah yang utama patut mendapat perhatiannya…

Saya pun tak akan marah jika engkau membantu mengatur rumah tangga ku..
Kerana sebagai wanita yang baru bernikah patutlah saya belajar darimu yang berlimpah pengalaman….
Dan engkau yang lebih tahu keinginan anakmu…..

Duhai, bakal ibu mertuaku….
Saya harap kita bisa menjadi rakan yang baik…
Kerana pernikahan adalah membuka tabir rahasia antara aku dan anakmu…
Memerlukan banyak kesabaran untuk menghadapi banyaknya kejutan – kejutan dari perbezaan antara kami….

Saya berharap engkau dapat menjadi penasihat jika ku sedang dalam kealpaan…
Menjadi pendegar yang setia saat saya dlm kesusahan….

Kerana sekali lagi saya bukanlah siti hajar yang sabar dalam penderitaan….


Bakal Menantumu…. 
copy from Facebook  


Sunday, February 5, 2012

Salam Maulidur Rasul

BIODATA RASULULLAH SAW

• Nama: Muhammad bin 'Abdullah bin 'Abdul Muttalib bin Hashim

• Tarikh lahir: Subuh Isnin, 12 Rabiulawal / 20 April 571M (dikenali sebagai tahun gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Ka'abah) • Tempat lahir: Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah

• Nama bapa: 'Abdullah bin 'Abdul Muttalib bin Hashim

• Nama ibu: Aminah binti Wahab bin 'Abdul Manaf

• Pengasuh pertama: Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah SAW)

• Ibu susu pertama: Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab)

• Ibu susu kedua: Halimah binti Abu Zuaib As-Sa'diah (lebih dikenali Halimah As-Sa'diah. Suaminya bernama Abu Kabsyah)

USIA 5 TAHUN
• Peristiwa pembelahan dada Rasulullah SAW yang dilakukan oleh dua malaikat untuk mengeluarkan bahagian syaitan yang wujud di dalamnya.

USIA 6 TAHUN
• Ibunya Aminah binti Wahab ditimpa sakit dan meninggal dunia di Al-Abwa' (sebuah kampung yang terletak di antara Mekah dan Madinah)
• Baginda dipelihara oleh Ummu Aiman (hamba perempuan bapa Rasulullah SAW) dan dibiayai oleh datuknya 'Abdul Muttalib.

USIA 8 TAHUN
• Datuknya, 'Abdul Muttalib pula meninggal dunia.
• Baginda dipelihara pula oleh bapa saudaranya, Abu Talib.

USIA 9 TAHUN (Setengah riwayat mengatakan pada usia 12 tahun).
• Bersama bapa saudaranya, Abu Talib bermusafir ke Syam atas urusan perniagaan. • Di kota Busra, negeri Syam, seorang pendita Nasrani bernama Bahira (Buhaira) telah bertemu ketua-ketua rombongan untuk menceritakan tentang pengutusan seorang nabi di kalangan bangsa Arab yang akan lahir pada masa itu.

USIA 20 TAHUN
• Terlibat dalam peperangan Fijar. Ibnu Hisyam di dalam kitab 'Sirah' , jilid 1, halaman 184-187 menyatakan pada ketika itu usia Muhammad SAW ialah14 atau 15 tahun. Baginda menyertai peperangan itu beberapa hari dan berperanan mengumpulkan anak-anak panah sahaja.
• Menyaksikan ' perjanjian Al-Fudhul'; perjanjian damai untuk memberi pertolongan kepada orang yang dizalimi di Mekah.

USIA 25 TAHUN
• Bermusafir kali kedua ke Syam atas urusan perniagaan barangan Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah.
• Perjalanan ke Syam ditemani oleh Maisarah; lelaki suruhan Khadijah..
• Baginda SAW bersama-sama Abu Talib dan beberapa orang bapa saudaranya yang lain pergi berjumpa Amru bin Asad (bapa saudara Khadijah) untuk meminang Khadijah yang berusia 40 tahun ketika itu.
• Mas kahwin baginda kepada Khadijah adalah sebanyak 500 dirham.

USIA 35 TAHUN
• Banjir besar melanda Mekah dan meruntuhkan dinding Ka'abah.
• Pembinaan semula Ka'abah dilakukan oleh pembesar-pembesar dan penduduk Mekah.
• Rasulullah SAW diberi kemuliaan untuk meletakkan 'Hajarul-Aswad' ke tempat asal dan sekaligus meredakan pertelingkahan berhubung perletakan batu tersebut.

USIA 40 TAHUN
• Menerima wahyu di gua Hira' sebagai perlantikan menjadi Nabi dan Rasul akhir zaman.

USIA 53 TAHUN
• Berhijrah ke Madinah Al-Munawwarah dengan ditemani oleh Saidina Abu Bakar Al-Siddiq.
• Sampai ke Madinah pada tanggal 12 Rabiulawal/ 24 September 622M.

USIA 63 TAHUN
• Kewafatan Rasulullah SAW di Madinah Al-Munawwarah pada hari Isnin, 12Rabiulawal tahun 11H/ 8 Jun 632M.
Copy from fb


 


:~Pesanan buat insan bergelar Perempuan~:





Perempuan yang perasan cantik akan menggedik dengan lelaki ,
..Perempuan yang perasan cantik akan suka membuka auratnya ,
Perempuan yang perasan cantik akan mula make up tebal-teba l,
Perempuan yang perasan cantik akan tunjuk semua gambarnya pada lelaki ,
Perempuan yang perasan cantik akan merasakan dirinya paling 'cute' ,
... ... Perempuan yang perasan cantik akan rasa diri dia paling ramai peminat ,

Sedangkan HAKIKAT KECANTIKAN wanita ialah :

Muslimah yang cantik tidak akan menggedik dengan lelaki ,
Muslimah yang cantik tidak akan membuka auratnya ,
Muslimah yang cantik tidak perlu make up tebal-tebal ,
Muslimah yang cantik tidak akan tunjuk wajahnya pada lelaki bukan mahram ,
Muslimah yang cantik akan sentiasa rasa dirinya biasa-biasa saja ,
Muslimah yang cantik akan merasa terhina apabila dirinya dikelilingi 'kumbang'..

dan......

♥ ♥ ♥ ♥ Cantik itu adalah apa yang Allah kata cantik..Bila Allah SWT suruh TUTUP AURAT..maka TUTUP AURAT itulah CANTIK..bila Allah SWT menyuruh kita BERADAB SOPAN ,.maka BERADAB SOPAN itulah CANTIK..Bila Allah SWT menyuruh MENJAGA MALU..maka MENJAGA MALU itulah CANTIK.. ♥ ♥ ♥

♥ ♥ InSyAAllAh.. ♥ ♥
 
Copy from FB
 


_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, February 19, 2012

:..HADAPI MASALAH DENGAN TENANG..::


Dimana-mana ada MASALAH,,
Betulkan sahaja apa yang SALAH..

... Setiap insan ada MASALAH,,
Cuba selesaikan jangan MENGALAH..

MASALAH bukan untuk diKENANGI,,
Atasi MASALAH usah diCANANGI..

MASALAH bukan untuk diGELISAHI,
Tenang sabar jangan diRESAHI..

Hadapi MASALAH dengan TABAH,,
Jangan risau usah GELABAH..

Selesaikan MASALAH dengan TENANG,,
Perkara susah menjadi SENANG..

Jika hidup tanpa MASALAH,,
Hidup hambar tetap berMASALAH..

Jangan takut menghadapi MASALAH,,
Hidup ini ada menang ada KALAH..

MASALAH tidak dapat diELAK,,
Malang tidak dapat diTOLAK..

Ada MASALAH wajib diATASI,,
Tingkah laku perlu diBATASI..

Di sebalik MASALAH ada MATLAMAT,,
Di sebalik MUSIBAH ada RAHMAT..

Hadapi MASALAH dengan MENYELESAIKANNYA,,
Hadapi HUTANG dengan MELANGSAIKANNYA..

Ada MASALAH jangan LARI,,
Kelak menyusahkan DIRI SENDIRI..

Selalulah minta PERTOLONGAN dari ILAHI,,
JIWA TENANG, KEBAHAGIAAN MENANTI..

copy from FB

Friday, February 17, 2012

Rinduuu...........

Salam......
terasa dah lama dah tak menulis di blog ni....
kesibukan + kebizian + kemalasan  antara faktor utama aku xmenaep kat sini..hehehee
RINDUUUUU?????
yes, memang aku tengah kerinduan sekarang..
Rindu ngan hari sabtu ku yang selalu je ada aktiviti...
kadang2 sampai ke petang...sampai pening2 kepala...
Hari ahad je cuti..huwaaaaaaa...
Sabtu cuti tapi sentiasa ada aktiviti..huh... 
esok lagiiiiii.......huhuhuhu
Moga aku diberi kekuatan olehNYa untuk meneruskan kerjaku ini...

Masuk bulan ke 2 aku mengajar, alhamdulillah, dapat menyesuaikan diri dengan kanak-kanak....
kadang2 terlepas jugak tanganku ni... tindakan luar kawal...
geram sangat2.... tapi, lepas tu, rasa kesian pulak tengok budak nangis...hhehehe...
then, trpaksa la pujuk balik.. sapa suruh garang sangat kan... =)
so, dapatla aku simpulkan kat sini mengajar sekolah rendah mudah dari mngajar budak2 tabika..
huhuhuhuhuhuhu....

Pstttt: nak kongsi sikit gamba budak2 aku.. cuteeeeeeee...





 -budak kembar.. haziman & hazimin... upin & ipin.. paling nakal-

 -budak yg paling bijak n pandai kat kelas aku..comeiiiii-



 
ni gambar cekgunya... TAK comel kan????...hahahahha







_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

Sunday, February 12, 2012

Surat Untuk Bakal Ibu Mertua ku…….


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Sebelum saya terus mengukir kata dalam tulisan ini..
.izinkanlah saya memperkenalkan diri terlebih dahulu
duhai bakal ibu mertuaku…..

Perkenalkanlah saya adalah wanita biasa dengan keperibadian yang teramat biasa
dan dari kalangan keluarga yang biasa sahaja…

Saya bukanlah Khadijah r.a, Seorang wanita yang luar biasa dalam Sejarah wanita Islam…dan teramat Mulia.....

Saya bukanlah Aisyah r,a, Seorang yang utama dalam ketakwaannya…..

Bukan pula Fatimah Az Zahra yang sangat utama dalam Ketabahannya……..

Tidak pula seperti Zulaikha yang teramat sangat cantiknya……….

Apalagi al Khansa yang sangat pandai mendidik mujahid – mujahid kecilnya…….
Tapi..Seperti yang saya katakan., saya hanya wanita biasa,…
Dengan ketakwaan yang biasa….
Ketabahan yang tak seberapa…..
Dan kecantikkan saya pun tak layak di perhitungkan….

Namun ibu,….
Saya adalah wanita akhir zaman,….
Yang punya cita – cita, menjadi wanita Solehah…
Yang akan berusaha mengabdi pada bakal Suamiku
dan juga padamu…..bakal Ibu mertuaku….
Saya bukanlah musuhmu yang hendak merebut perhatian dan kasih sayang anakmu….
Tapi saya akan menjadi rakan mu untuk memberikan kasih sayang pada anak mu..
Dan kelak pada mujahid – mujahidahku, bakal cucu mu duhai ibu…..

Engkau tak perlu bimbang ibu,…
Saya tak akan merebut perhatian anak mu…
Justeru saya akan menjadikannya lebih taat padamu….
Kerana akan saya katakan padanya bahawa….
engkaulah yang utama patut mendapat perhatiannya…

Saya pun tak akan marah jika engkau membantu mengatur rumah tangga ku..
Kerana sebagai wanita yang baru bernikah patutlah saya belajar darimu yang berlimpah pengalaman….
Dan engkau yang lebih tahu keinginan anakmu…..

Duhai, bakal ibu mertuaku….
Saya harap kita bisa menjadi rakan yang baik…
Kerana pernikahan adalah membuka tabir rahasia antara aku dan anakmu…
Memerlukan banyak kesabaran untuk menghadapi banyaknya kejutan – kejutan dari perbezaan antara kami….

Saya berharap engkau dapat menjadi penasihat jika ku sedang dalam kealpaan…
Menjadi pendegar yang setia saat saya dlm kesusahan….

Kerana sekali lagi saya bukanlah siti hajar yang sabar dalam penderitaan….


Bakal Menantumu…. 
copy from Facebook  

Sunday, February 5, 2012

Salam Maulidur Rasul

BIODATA RASULULLAH SAW

• Nama: Muhammad bin 'Abdullah bin 'Abdul Muttalib bin Hashim

• Tarikh lahir: Subuh Isnin, 12 Rabiulawal / 20 April 571M (dikenali sebagai tahun gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Ka'abah) • Tempat lahir: Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah

• Nama bapa: 'Abdullah bin 'Abdul Muttalib bin Hashim

• Nama ibu: Aminah binti Wahab bin 'Abdul Manaf

• Pengasuh pertama: Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah SAW)

• Ibu susu pertama: Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab)

• Ibu susu kedua: Halimah binti Abu Zuaib As-Sa'diah (lebih dikenali Halimah As-Sa'diah. Suaminya bernama Abu Kabsyah)

USIA 5 TAHUN
• Peristiwa pembelahan dada Rasulullah SAW yang dilakukan oleh dua malaikat untuk mengeluarkan bahagian syaitan yang wujud di dalamnya.

USIA 6 TAHUN
• Ibunya Aminah binti Wahab ditimpa sakit dan meninggal dunia di Al-Abwa' (sebuah kampung yang terletak di antara Mekah dan Madinah)
• Baginda dipelihara oleh Ummu Aiman (hamba perempuan bapa Rasulullah SAW) dan dibiayai oleh datuknya 'Abdul Muttalib.

USIA 8 TAHUN
• Datuknya, 'Abdul Muttalib pula meninggal dunia.
• Baginda dipelihara pula oleh bapa saudaranya, Abu Talib.

USIA 9 TAHUN (Setengah riwayat mengatakan pada usia 12 tahun).
• Bersama bapa saudaranya, Abu Talib bermusafir ke Syam atas urusan perniagaan. • Di kota Busra, negeri Syam, seorang pendita Nasrani bernama Bahira (Buhaira) telah bertemu ketua-ketua rombongan untuk menceritakan tentang pengutusan seorang nabi di kalangan bangsa Arab yang akan lahir pada masa itu.

USIA 20 TAHUN
• Terlibat dalam peperangan Fijar. Ibnu Hisyam di dalam kitab 'Sirah' , jilid 1, halaman 184-187 menyatakan pada ketika itu usia Muhammad SAW ialah14 atau 15 tahun. Baginda menyertai peperangan itu beberapa hari dan berperanan mengumpulkan anak-anak panah sahaja.
• Menyaksikan ' perjanjian Al-Fudhul'; perjanjian damai untuk memberi pertolongan kepada orang yang dizalimi di Mekah.

USIA 25 TAHUN
• Bermusafir kali kedua ke Syam atas urusan perniagaan barangan Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah.
• Perjalanan ke Syam ditemani oleh Maisarah; lelaki suruhan Khadijah..
• Baginda SAW bersama-sama Abu Talib dan beberapa orang bapa saudaranya yang lain pergi berjumpa Amru bin Asad (bapa saudara Khadijah) untuk meminang Khadijah yang berusia 40 tahun ketika itu.
• Mas kahwin baginda kepada Khadijah adalah sebanyak 500 dirham.

USIA 35 TAHUN
• Banjir besar melanda Mekah dan meruntuhkan dinding Ka'abah.
• Pembinaan semula Ka'abah dilakukan oleh pembesar-pembesar dan penduduk Mekah.
• Rasulullah SAW diberi kemuliaan untuk meletakkan 'Hajarul-Aswad' ke tempat asal dan sekaligus meredakan pertelingkahan berhubung perletakan batu tersebut.

USIA 40 TAHUN
• Menerima wahyu di gua Hira' sebagai perlantikan menjadi Nabi dan Rasul akhir zaman.

USIA 53 TAHUN
• Berhijrah ke Madinah Al-Munawwarah dengan ditemani oleh Saidina Abu Bakar Al-Siddiq.
• Sampai ke Madinah pada tanggal 12 Rabiulawal/ 24 September 622M.

USIA 63 TAHUN
• Kewafatan Rasulullah SAW di Madinah Al-Munawwarah pada hari Isnin, 12Rabiulawal tahun 11H/ 8 Jun 632M.
Copy from fb


 

:~Pesanan buat insan bergelar Perempuan~:





Perempuan yang perasan cantik akan menggedik dengan lelaki ,
..Perempuan yang perasan cantik akan suka membuka auratnya ,
Perempuan yang perasan cantik akan mula make up tebal-teba l,
Perempuan yang perasan cantik akan tunjuk semua gambarnya pada lelaki ,
Perempuan yang perasan cantik akan merasakan dirinya paling 'cute' ,
... ... Perempuan yang perasan cantik akan rasa diri dia paling ramai peminat ,

Sedangkan HAKIKAT KECANTIKAN wanita ialah :

Muslimah yang cantik tidak akan menggedik dengan lelaki ,
Muslimah yang cantik tidak akan membuka auratnya ,
Muslimah yang cantik tidak perlu make up tebal-tebal ,
Muslimah yang cantik tidak akan tunjuk wajahnya pada lelaki bukan mahram ,
Muslimah yang cantik akan sentiasa rasa dirinya biasa-biasa saja ,
Muslimah yang cantik akan merasa terhina apabila dirinya dikelilingi 'kumbang'..

dan......

♥ ♥ ♥ ♥ Cantik itu adalah apa yang Allah kata cantik..Bila Allah SWT suruh TUTUP AURAT..maka TUTUP AURAT itulah CANTIK..bila Allah SWT menyuruh kita BERADAB SOPAN ,.maka BERADAB SOPAN itulah CANTIK..Bila Allah SWT menyuruh MENJAGA MALU..maka MENJAGA MALU itulah CANTIK.. ♥ ♥ ♥

♥ ♥ InSyAAllAh.. ♥ ♥
 
Copy from FB
 


_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me