Friday, December 31, 2010

ahlan wa sahlan 2011

hmmmmmm.. ari ni dah 31/12/2010..
sedar xsedar kita dah berada d hari terakhir 2010.....

isu ketidakpuasan hati rakyat indon kpd rakyat Malaysia msh berlarutan....
walaupun aku xsuka bola, tp aku ikut jg perkembangan.....
kadang2 aku bukak jugak kat FB... aiiii, melampau2 jak.....
sakit ati ni tauuuu...... sabar jak la......
terimalah kekalahan dengan hati terbuka..
xkan tu pun mau gaduh ka??jgn la gaduh2 bah... xmo xmo xmo... :)


ok, kita smbung pulak pasal tahun baru....
so, apa yg berlaku pada tahun ni???
banyak yg manis orr bnyk yg pahit???hihiihh
azam tahun baru??? dah tercapai ke azam yg lama???
xkesah la kann……
sama ada azam tu dah tercapai ke, belum ke, kita tetap akan menyambut tahun baru……
aku nak wish la… 
 SELAMAT TAHUN BARU 2011
MOGA TAHUN INI LEBIH BAIK DARI TAHUN 2010 DAN TAHUN2 SEBELUMNYA….
AKANKU BAWA KENANGAN MANIS TAHUN 2010 KE TAHUN 2011…
DAN KU NOKTAHKAN KENANGAN PAHITKU DI TAHUN 2010 DI SINI.. TITIK……
MOGA AKU SENTIASA TABAH MENGHADAPI UJIAN & DUGAAN HIDUP INI YA ALLAH….
JAUHI DIRIKU DARI FITNAH DUNIA YG MENIPU INI…..
GOOD BYE 2010 AND WELCOME 2011…….
ku tinggalkan 2010 dengan 1001 kenangan manis yg sentiasa ku kenang :)


Wednesday, December 29, 2010

2x5


selesai dah mmbaca novel 2x5...
walaupun tajuknya mcm pelik, tp yg pelik tu la yg best..
betul x???hehehee :)
sempoi betul bhasa dlm novel ni...
drp 5 bntang, aku bagi 4.5 bintang..hihiihi...

lepas ni nak smbung baca novel apa pulak erk????






Sunday, December 26, 2010

Matahari Cerah Lagi

baru je abis mmbaca MATAHARI CERAH LAGI....
komen aku?? best la.. kalo xbest, xkan aku tulis kat sini kan....


sinopsis: 

Suha menempuh kehidupan terpencil berbanding rakan seusia. Dikongkong oleh Saidah yang diamanahkan menjaganya demi melampiaskan tamak haloba ke atas harta pusaka. Kongkongan menjadikan dia dewasa keseorangan, terabai daripada segala-galanya, dinafikan pendidikan malah lebih memilukan dia tidak dapat mengatur masa hadapannya lalu dipaksa menerima kehadiran Yem.

Namun, naluri semula jadi mengatasi kekangan psikologi, tetap mengambil tempatnya tatkala dia bertemu Munir, lelaki separuh abad yang membawa sinar secerah matahari pagi. Tetapi malangnya, Munir dirundung tekanan jiwa yang amat parah. Berdendam dengan anaknya sendiri, Adam yang membesar bersamanya di samping tiga anak yang lain. Akhirnya Munir tekad menyunting Suha dek kerana marahkan nyamuk kelambu dibakar.

Adakah Suha terus nestapa?

Mengapa Adam menjadi mangsa dendam?
Dan...
Mampukan Yem menggapai cintanya?

Matahari Cerah Lagi membuka tabir, seorang gadis terabai hidupnya namun tetap mendambakan cinta... Suha.

Matahari Cerah Lagi menzahirkan cinta yang tidak sewajarnya wujud... Adam.

Matahari Cerah Lagi mengupas perspektif cinta yang telus... Yem.

Matahari Cerah Lagi menelusuri psikologi seorang yang kehilangan cinta... Munir.


macam2 jak yg d lalui watak utama novel ni NASUHA.........
kebanyakannya kisah sedih....
tersentuh jugak hatiku mmbacanya..huhuuhhu :(
moga matahari hidupku juga kembali cerah


Friday, December 24, 2010

Gelak Tergolek....

ari ni selesai aku membaca GELAKTERGOLEK....
mula2 tu, aku baca kat penulisan2u....
tp xabis la.. smpai bab 10 jak...
kebetulan cousinku ada beli buku ni...
dia offer nak bagik pnjam, aku apa lagi..
pantang d offer...
aku pnjam la...
best la cita ni..
tp ada 18sx ckit......
lawak novel ni..
kadang2 aku terfikir juga, ada ka bnda ni terjadi... 
lawak dalam novel ni x logik jugak..hehehe
tapi belasahla, baca jugak smpai abis....


dialog yg betul2 mencuit hatiku...

" aku terima nikahnya Siti Maimun b Ibrahim dgn mas kahwinnya 30 Rakaat tunai.... " - Rahman

" 30 Ringgit.. bukan 30 Rakaat.. org sembahyang tarawih pun x sampai 30 rakaat.. " -Tuk kadi....

ada jugak peristiwa2 yg lucu......

adaka patut org pegi kursus kawen pakai jubah ngan serban skali.. makk aiii.. dahla salah pegi kursus pulak tu.... rupa2nya dia pegi kursus jualan lansung.. aiii, lucu betulll... :)

and mcm2 lagilah pristiwa lucu berlaku kat Rahman n isterinya..hihiihih....
kalo nak baca yg on9 punya klik kat sini yerrr...

kalo nak baca yg full version punya, carikla kat kedai2 buku yg berhampiran... hihihi...

akhir kata, renung2kan & selamat membaca....

 






Luahan Rasa

Terasa ingin menangis,
Lepaskan beban yg sarat dalam hatiku d waktu ini,
Lepaskan derita yg melanda diriku ketika ini ,
Lepaskan kesedihan diriku kala ini,,

Terasa ingin berlari,
Tinggalkan semua ini,
Tinggalkan sengsara ini,
Tinggalkan derita ini...



nukilan rasa....
 



Tuesday, December 21, 2010

20/12/2010

20/12
hari yg sangat bermkna untukku
mcm2 je bnda terjadi....huhuhuhu......
ada best, ada yg xbest..
tp rasanya, bnyk yg xbest drp yang best la....hehehee ;)


  1. mula2 skali tentula crita best kan.. ari org dapat gaji.. tp aku blm ambik lg gji tu..... blm d perlukan kot... nak menabung untuk masa hadapan.. chewahhhhhh..... :)
  2. dtg lewat kat skolah......... dahla dtg kat seberang tu dekat2 jam 9... gangster la konon... nervous jg la kan.. dtg lewat..... tunggu tambang lagi... lama la.. tnsion betul aku..
  3. bila perahu tambang datang, berpaksa advanture.. naik perahu tambang yg satu lagi, then baru smpai ke perahu tambang yg ambik aku.... air kering.. biasala.. dugaaannnnnn....
  4. datang2 kat skolah, sekolah knci la pulak.. aiii, geram aku... rupa2 nya GB cuti.... huh, selamat.....hehehe.. nak xnak, terpaksa jg tggu skolah d bukak....
  5. bila bilik guru d bukak, xlama lepas tu, datang la someone yg xperlu aku crita kan kat sini... buat sakit ati jak...... huhuh... xsuka la aku.....
  6. dekat2 jam 1030 pagi, aku pun blah... malas nak tggu lama2 kat bilik guru tu.....
  7. dalam perjalanan kat pengkalan, tau apa yg berlaku.. aku jumpa ular.... dekat kaki pulak tu.... huh, terkejut la aku..... aku terus berlari meninggalkan kakak ku..hihiih.. sori kak..... masih terbayang bayang d ruang mata ku sampai ari ni...ular tu kecik jak... tp panjang wooo.. huh, nasibla ular tu xmengganas n xserang aku... aku hmpir2 jg terpijak ular tu.. uiii, seram...
  8. tu je la aku nak crita kot... hahaha.. boring kan......


Ad + Iz

lepas Biarlah YM berbicara, aku terus baca AD + IZ...
best jg la... tp kureng ckit dr Biarla ym berbicara...
kurang ckit jer tau.....hehehee ;)


sapa2 nak bace, klik kat sini k....
selamat membaca.......




Sunday, December 19, 2010

Biarlah YM berbicara




baru habis mmbaca BIARLAH YM BERBICARA... komen aku??? syiok sgt2.. best3...... xrugila kalo baca novel tu... blh gak baca on9 kat sini.... tp aku lebih suka baca novel la.. sbb kalo baca on9, xleh baring2.. kalo baca novel blh la baring2.. baca dlm toilet pun blh kot...hihihihi....

bila dah abis baca novel ni, rasa mcm nak cari kekasih kat ym la pulak...hahahaha.. gatai...... pengaruh novel la katakn.....  ;)

sinopsis BIARLAH YM BERBICARA:

Abang Kamal Walaupun segunung cinta yang kau hadiahkan padaku, terasa tidak akan merawat pedih tingkahmu pada diri ini. Namun, mengapa ketulusanmu akhirnya memercik simpati di hati? Membuat hatiku berlagu sendu? Mengalun irama indah di hati…

Encik Firdaus Memandang wajahmu, mengapa debar sering bertandang? Cintakah itu? Sungguh aku tidak pasti kerana cinta memang tidak pernah wujud di hati ini. Dan kalau bukan cinta, kenapa pula cemburu sering mengejar langkah ini? Cemburu pada bahagiamu yang tidak bertepi…

Charming… Siapa pun engkau, mengapa aku rasa begitu rapat padamu? Hatiku begitu hampir denganmu. Derai tawamu, membelai bahagiaku. Bicara tanpa wajahmu, membuat aku kelemasan menanggung rindu. Sungguh aku ingin mewujudkanmu di alam nyata. Namun, keberanian tidak pernah muncul di hati ini, sedang citaku cuma satu. Menjadi suri di hatimu…

AkuAku penasaran sendiri. Penasaran dalam mencari erti cemburu dan rindu. Mentafsir di mana letaknya cinta, sayang dan simpati. Kelirunya pabila semua rasa berkumpul menagih pada hati yang satu. Sungguh aku penasaran melalui simpang-siur permainan duniawi ini….


Saturday, December 18, 2010

.....CinTa DalaM DiaM....... CinTa DalaM Hati....

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam ...karena diammu adalah salah satu bukti cintamu padanya ...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mau merosak kesucian dan penjagaan hatinya..dan juga hatimu.

karena diammu memuliakan kesucian diri dan hatimu.. menghindarkan dirimu dari hal-hal yang akan merosakkn izzah dan iffahmu ..

karena diammu bukti kesetiaanmu padanya ..karena mungkin saja orang yang kau cinta adalah juga orang yang telah ALLAH swt. pilihkan untukmu ...

ingatkah kalian tentang kisah Fatimah dan ALi ?yang keduanya saling memendam apa yang mereka rasakan ...tapi pada akhirnya mereka dipertemukan dalam ikatan suci nan indah

karena dalam diammu tersimpan kekuatan ... kekuatan harapan ...hingga mungkin saja Allah akan membuat harapan itu menjadi nyata hingga cintamu yang diam itu dapat berbicara dalam kehidupan nyata ...bukankah Allah tak akan pernah memutuskan harapan hamba yang berharap padanya ?

dan jika memang 'cinta dalam diammu' itu tak memiliki kesempatan untuk berbicara di dunia nyata,biarkan ia tetap diam ...

jika dia memang bukan milikmu, melalui waktu akan menghapus 'cinta dalam diammu' itu dengan memberi rasa yang lebih indah dan orang yang tepat ...

biarkan 'cinta dalam diammu' itu menjadi memori tersendiri dan sudut hatimu menjadi rahsia antara kau dengan Sang Pemilik hatimu ...

kisah menarik antara saidina ali dan puteri Rasulullah s.a.w,Fatimah....

Ali bin Abi Talib waktu itu mahu mlamar Fatimah putri rasulullah..tp krana dia x ada wang utk beli mahar, maka dia mmbatalkn niatnya..Ali segera brhijrah utk bkerja dan mngumpulkn wang..pd saat Ali sdang bkerja keras, dia mndapat khabar bahawa Saidina Abu Bakar mlamar Fatimah..wah cmna prasaan Ali.. Fatimah dah dlamar oleh sEseorang yg ilmu agamanya tinggi.. lebih hebat dari Ali.. kata Ali, Ya Allah,dia dah mndahului..sedih..tp Ali tetap bkerja kuat..
Lalu stelah bbrapa lama, Ali mndengar lamaran Abu Bakar kpd Fatimah itu ditolak. Ali trkejut dan gembira.. stelah mndngr khabar itu, Ali bkerja keras lg spaya cpt kumpul duit n buat mahar n lamar Fatimah..lama lps tu,dengar plk saidina Umar al khattab mlamar Fatimh.. skali lg Ali sedih..tp lps tu dngr kata lamaran tu ditolak Fatimah.. Ali sonok balik..

Tp lps tu ali sedih balik sbb dngr khabar usman affan minang fatimh plk..huhu..bgtu bnyk ujian..ali fikir,dh yg ketiga nih..msti fatimh trima.huhu..ali sudah hmpir putus asa..tp lps tu.....ali dngr lamarn  saidina usman pn ditolak..khabar y plg best bt ali..^^

Kwn2 ali mula soh ali p minang cpt...dgn sgera ali mmberanikn diri mlamar ftimah dr Rasulullah s.a.w...dn jwpnnya......yaa...diterima..kerana trnyata mmg dr dulu ftimah ada mnyimpan perassan pd ali.. mnanti ali mlamar..mcmtu jgk dgn ali.ada prassan pd fatimah..tp mereka berdua sabaaaaar bangat sembunyikn perasaan smpai saatnya tiba...smpai saat ijab  kabulnya sah...hebat kn???ali sudah didahului 3 org yg hebat sblumnya..tp kedukaan tu dibalas dgn kemanisan yg xterhingga..Yup, sekali lagi, kata-kata ini pasti akan muncul dalam benak anda >>>
“Jodoh memang tidak kemana”Naah, dari cerita itu, lebih memperjelas lagi kan bahwa “Cinta itu, mengambil kesempatan , atau mempersilakan yang lain”


kopipes : Facebook



 


Thursday, December 16, 2010

demammmm

lama dah x memblog kan diri......hehehe :)
setelah pulih dr demam.. uii, lama jg aku demam erk..... 3 ari jg la....
xpenah la aku demam mcm ni.. 
mgkin xcukup rehat kot...
yala, smggu dua ni sibuk ngan perkahwinan abg2ku....

dan semalam aku mencemar duli.. setelah 9 tahun x gi ke klinik, aku akhirnya gi klinik... kih3
xtahan la... penin semacam jak kepalaku....
ubat pun blm habis mkn lagik... malasss......
sekarang demam2 tu msh ada.. tp xdala teruk sgt.....
selera mkn hilang......
kalo mkn pun confirm lepas tu muntah balik..
kalo smggu aku mcm ni, kurus la agaknya... agaknyaa la...hehehe


untuk perkongsian...

Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya”.
(HR. Bukhari no. 5660 dan Muslim no. 2571).

Janganlah kamu mencaci-maki penyakit demam, karena sesungguhnya (dengan penyakit itu) Allah akan menghapuskan dosa-dosa anak Adam sebagaimana tungku api menghilangkan kotoran-kotoran besi”. (HR. Muslim no. 2575).








Monday, December 13, 2010

Tuhan Masih Mencintaiku



sapa dah baca novel ni?? angkat kaki..........

sinopsis:

Azrul Rasyid mengalami perubahan 360 darjah dari segi sikap dan peribadi. Namun berhijrah dari kelaziman kepada sesuatu yang baru, segar dan lebih putih tidak semudah yang disangkakan. Ketika inilah ramai mengambil peluang membalas dendam dan memulangkan paku buah keras kepada Azrul. Hubungan dengan Khalida Atikah ada pasang surutnya. Dari meja hiburan yang sentiasa mengintai dan mengekori artis dan bermain dengan gosip, Azrul Rasyid, Khalida dan rakan lain sudah membuat tim baru. Mereka menyelongkar kisah getir masyarakat yang lebih menginsafkan. Malah Azrul dan Khalida berpeluang menyaksikan sendiri kegetiran pelarian perang sewaktu membuat liputan akhbar. Azrul berusaha mengumpul dana dan derma dari artis kenalannya dahulu untuk membantu mereka yang memerlukan. Akan tetapi ramai mempertikaikan... duit artis, duit hasil nyanyian. Apakah layak dijadikan sumbangan ke arah kebaikan?

Hidup peribadi Azrul Rasyid juga tertekan apabila kisah sejarah hitam ibunya menjadi buah mulut ramai. Baru kini Azrul memahami betapa sakitnya diri apabila difitnah dan dijadikan bahan gosip. Dia akhirnya mendapat tahu dia bukan anak kandung orang tuanya. Dia adalah anak yang tidak diingini. Ibunya satu ketika dahulu dirogol oleh bekas kekasih biarpun sudah bergelar isteri orang. Masalah bertambah sukar apabila yang kenangan bersama arwah Nureen sering menganggu tidurnya. Dosa silam tidak terbasuh dengan air mata biarpun saban malam dia menekur di sejadah memohon ampun. Cik Latifah yang sudah keluar dari wad sakit jiwa kembali mengganas. Dendamnya sampai mati!

Hanya kekuatan iman dan ketabahan yang luar biasa membantu Azrul Rasyid bangkit dari puing-puing luka cerita lama.

 sumber: PTS

crita ni adalah smbungan dari crita Menunggu Cinta Tuhan (MCT)



aku rasala, novel ni xdala best sgt berbandingMenunggu Cinta Tuhan... xtau la sebab apa.. mgkin sbb aku xterus baca novel tu kot...... aku baca lepas tu, buat keja.. lps tu baca balik... jd xda kosentrasi la... eh, yeker??????hehehe.. ntahla.. tp mmg MCT adalah lebih best dr TMM.... cayalah MCT..


Monday, December 6, 2010

selamat menyambut tahun baru.....1432 H.......

salam....
sedar xsedar, kita skrg dah berada d pgakhir tahun 1431H....
pelbagai cerita dan peristiwa yg mnarik & xkurangnya kisah2 sedih yg tlh kita lalui....
semuanya mgajar kita erti kehidupan.. (skemanya...)

jom kita sama2 kgsi DOA AWAL TAHUN & DOA AKHIR TAHUN...


Doa Akhir Tahun. Dibaca 3 kali pada penghujung waktu Asar, sebelum masuk waktu Maghrib.



Doa Awal Tahun. Dibaca sebanyak 3 kali selepas solat Maghrib.









Friday, December 3, 2010

yuhuuuu....

yuhuuuuu....
setelah seminggu x memblog, akhernya....
bizi la aku skarang... bizi ngan khidupan seharian..
lepas blik dr sabah, aku smbg keja sbg "guard kiut"....
hahahahaaa.. :)
terpaksa gi ke skolah tiap hari....
kerja yg mmboringkan...
tp apa blh buat, tpaksa jugak aku g skolah..
kalo x, gaji kena potong..huhuhuu..
biasala kan, "pekerja kontrak.."
jom kita tgok pic2 yg smpat aku ambik time d sabah mgu lpas....hehehe

 gmbar di KK 

 cantik kan?????

 ni dekat Kpg Naradau, Ranau... kpg kakak iparku...... ktorg tggal dekat2 cni tau... sejuk..... tp takut la sbb prjalanan kat sane kena lalu lereng2 bukit.. ada gaung lg tu..... advnture la....... :)


 gmbar candid


 ni lepas akad nikah.......


 majlis memotong kek....


 majlis bersanding.....


 kat cni la kami tggal... best sgt2.. bilik besar wooooo.....


 jalan2 d pasar malam...


 jalan2 lagiii...hehehe


 ni gambar aku time nak g jalan ni... dekat bilik hotel..


selesai akad nikah

 ~ psttttttt.... aku mls nak uplaod pic bnyk2... coz kat fb aku dah bnyk pic dah...ahahaha..... tgokla fb aku k.. :)


Thursday, November 25, 2010

Rasulullah S.A.W Laknat Perempuan Nipiskan Bulu Kening




FIRMAN Allah bermaksud: Dan katakan kepada perempuan-perempuan yang beriman, supaya mereka menahan sebahagian penglihatan, memelihara kehormatannya dan tiada memperlihatkan perhiasannya (tubuhnya) selain daripada yang nyata (mesti terbuka daripada bahagian badannya yang sangat perlu dalam pekerjaan sehari-hari, seperti mukanya dan tapak tangan). Dan hendaklah mereka sampaikan kudungnya ke leher (tutup kepalanya sampai ke leher dan dadanya), dan tiada memperlihatkan perhiasannya (tubuhnya), kecuali kepada suaminya, bapanya, bapa suaminya, anak-anaknya, anak-anak suaminya, saudara-saudaranya, anak-anak saudara lelaki, anak-anak saudara perempuannya, sesama perempuan Islam, hamba sahaya kepunyaannya, lelaki yang menjalankan kewajibannya tetapi tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan - umpamanya pelayan-pelayan lelaki yang sudah tua dan tiada lagi mempunyai keinginan kepada perempuan) dan kanak-kanak yang belum mempunyai pengertian kepada aurat perempuan. Dan janganlah mereka pukulkan kakinya, supaya diketahui orang perhiasannya yang tersembunyi (misalnya melangkah dengan cara yang menyebabkan betisnya terbuka atau perhiasan seperti gelang/rantai kakinya nampak). Dan taubatlah kamu semuanya kepada Allah, hai orang yang beriman, supaya kamu beruntung. (Surah an-Nur, ayat 31) 


Wahai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang. (Maksud surah al-Ahzab, ayat 59) 


Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


Menurut Bukhari, Nabi Muhammad saw melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening. (Hadis riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari) 


Siapa saja wanita yang memakai wangi-wangian, kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina. (Hadis riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban) 


Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya. (Hadis riwayat at-Thabrani)


Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) 


Asma binti Abu Bakar menemui Rasulullah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasulullah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja." (Hadis riwayat Muslim dan Bukhari. 


Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya. (Hadis riwayat at-Tabrani dan Baihaqi).


 Sumber : facebook orang


sedarlah wahai hati

lumrah kehidupan.....
apa yg ada d depan mata selalu tak di hiraukan....
kita selalu tak menyedari kehadirannya....
kerana kita sibuk mengejar yg bukan d depan mata...
sibuk mencari yang lain...
sibuk mnanti sesuatu yg pasti xkan kita miliki...
lantas, mengapa perlu menanti...
mengapa perlu menunggu..
mengapa perlu mengharap.....
sedangkan kita sedar dan yakin
dia bukan milik kita......
hati & cintanya telah d miliki.....

sedarlah wahai hati......
sedarlah wahai diri....
jangan sibuk mengejar cinta duniawi...
sedangkan cinta ukhrawi lebih hakiki...
usah d harap cinta duniawi....

sedarlah wahai hati....
cintakan Allah xkan mengecewakan hati,
xkan mengecewakan diri.....
cinta yg kekal abadi....

sedarlah wahai diri,
cintakan manusia takkan kekal abadi..
selalu mengecewakan diri.....
selalu melalaikan hati....

sedarlah wahai hati...
serahkan cintamu pada yg ABADI...
pasti cintamu akan d balas nanti...

 ingatlah,
Allah xpernah mengecewakan hambaNYa.....
SELANGKAH kau menghampiriNYA,
SERIBU langkah DIA menghampirimu..

Ya Allah,
hanya satu pntaku...
moga KAU kurniakan kami,
jodoh yg elok akhlaknya....
yg akan mmbawa kami
ke jalan yg ENGKAU redhai....
aminnn...





~NUKILAN RASA~
nana
12:26 pm, 25/11/2010



Tuesday, November 23, 2010

fuhhh legaaaaaaaaaa....

leganya rasa hati...
hihihihh...
dah blh simpan bku dah... letak dlm beg untk d kembalikan kat skolah
xkisah la, gagal ka lulus ka.....
aku dah usaha..
tawakal jak la...uhuhuh..
tp msh jg xpuas hati ni....
alahai, knapa la org yg jaga exm tu ckp suroh cek balik...
aku kalo dah d suroh cek blik, mstila akan ada jwpn yg aku ubah..
jwpn yg mmg betulll
bila d ubah jadi slh la..
apala nana ni...huhuhu...
tolak 1 markah dah.....
tolak tjwid dlm 20 mrkh..
hilang dah 21 mrkh....
tolak2 lagi...
tinggal brapa ntah...
alhmdulillah la surh yg aku hafal tu masuk exm....
nervous punya pasal, bnyk hkm tjwid aku lupak...
rasanya 2 drp 5 jak yg betul time ujian lisan tu...
huhuhh...
xpala, barang yg lepas jgn d kenang...
tawakal2....




fokus on kemas2 barang..
sabah here i'm come...... yea2......
kita enjoy.....






Monday, November 22, 2010

:malas mode:

esok dah nak EXAM dah.....

tapi blm abis study lagik...

nota,
makin d baca,
makin pening kepala, 
makin aku keliru,
makin aku sedar,
ilmu ku hanya sedikit.......

aku mmg xbrapa sgt bab2 tajwid ni...
blh d katakan lmbap la dlm bhasa kasarnya...huuhuhh..
nervous2......
mcm nak duduk final exm la pulak....
ingtkan lepas abis final exm thn lepas,
xkan ada mood exm mcm ni lagi...
tapi, ade la pulak..
aiyakkkk....
saba je la....
huhuhuhu....

hadis rasullullah:
 "MAN JADDA WA JADA"
" sesiapa yg bersungguh-sungguh, akan memperolehinya "



 persoalannya, adaka aku sudah berusaha bersungguh-sungguh?????

entahhh..... akupun xtau nak jawab apa..
kalau ada rzki, adala..
kalu xda, apa blh buat.....
sabarrr jak la

 





 


Sunday, November 21, 2010

Selamat berjuang

siap dah kerja..

sekarang, aku kena tmpukan prhatian untuk STUDY...

chaiyok2 nana....

harap2 aku berjaya dlm ujian ari selasa nii...

moga2 segala urusanku d permudahkan.. aminnnn...

kalo xberjaya jg, mgkin bkn rezki aku..

aku terima dgn redha.. :(..

pasti akan ada hkmah d sebaliknya..

tp aku harap2 aku bjaya.. sbb xda keja lain dah..

sian kan???? huhuhu

akhir kata, terimala pntun dr saya (skemanya ayat),...
ilham dtg tiba2...

usaha tangga kejayaan...
study untk ujiannn..
moga berjaya mgharungi cabaran...
moga tabah mnempuh ujian..
 




Friday, November 19, 2010

Pertemuan & Perpisahan..

"Pertemuan dan perpisahan
Adat manusia biasa
Hilang di mata tapi di hati tidak lupa
Berdoalah kita gar aman dan sentosa
Semoga dapat kita berjumpa di lain masa
Semoga dapat kita berjumpa di lain masa"

~ suasana pilu... ckgu yg pndah mmberi kata2 akhir~


::: sempattttt ::::


 ~ jalan2 kat the spring untk kali terakhir ~


::: time mmberi hadiah untuk mggu BI... rumah MERAH menang wooooo ::::


renung2kan...
Tiap pertemuan pasti akan ada perpisahan....
dah mnjadi adat dalam kehidupan.......
biar pun sedih rasa hati ini..
tapi kita perlu merelakannya....
ingatla, setiap yg berlaku pasti akan ada hkmahnya...
mgkin kita xsedar skarang...
tapi, percayalah kita akan mnyedarinya kelak....




Thursday, November 18, 2010

Dadali - Disaat Aku Mencintaimu


DENGAR, BACA & HAYATI...
sebuah kisah cinta yg menyayat hati... sedih sgt bila baca critanya... :(


Wednesday, November 17, 2010

selamat hari raya aidiladha....



pstttttt :)
**** Thanx untk aefa sbb u follow me...berbangga la anda sbb mnjadi org pertama yg follow me...(ayat skema).hahahaa.. ..****


Tuesday, November 16, 2010

Bila Kita Minat Kat dia..

Saya percaya semua orang mest ada crush kt sesorng kn??
bila kite mnat kat org tu

1)   kte asyk brharap dia mncul dpan kite..kite dok bce jampi serapah mntak2 kita dapat jmpe dia.haha..

2)  Pstu kalo dia lalu sbelah kte,kite mula pura2 xnmpak tapi dalam hati ‘aish…cepat la tego..ak dah jln punya slow ni’..haha..ak tau korg mmg cmni sbb ak la slh sorg tu..^.^

3) bile dia tego kite,dpan dia mke maintain je..tnye dia cm kwan bese je..pas dia pergi je..peh..kalo ad krusi dpan korg,cnfirm patah sbb korg sepak..hehe..punye la happy pdahal dia just tnye ‘watpe tu’…

4) tapi bile dia xtego kte,mula la..masuk blik mke cam mati laki..mula pkir ‘nape dia xtego ak td..nk kata xnmpak,dh lalu sbelah..ke dia tau ak ske dia,dia xnak lyan ak..ke dia…..or dia…..’.mule la korg pkir ap sebab dia xtgor korg~

5)lagi 1,kalo korg ske kat dia,mle la kwan2 korg jd mngsa..lg2 yg mne rapt ngn korg..tiap2 hari nak cte..brdarah telinga kwan2 korang tu..roommate lagi r..cm orang gila kite brcerita tp kwan2 kite baik..walaupun dah tau jlan cte tu,diorg tetap dengar..*thnx r roommateku n kwan2 yg menahan telinga*

6)bila waktu cuti sem,peh~lagi r..dah r xleh tgk mke dia..seb baik ad fb~connecting people..haha..tp ble dia on9,xtau nk tgo pe..so,korg tgk jela..ble skali dua nak tego hai boleh tahan lg..tp kalo tiap2 ari nak tego dulu,kite pun rse segan..so trpksa la tahan hati..

7) apa status dia kat fb,smua nk like..bile status dia sedih,mule kte tnye dia..tp plg sedih kalo status dia pasal orang lain..dan psal hati dia kt pmpuan lain..nk mrah xleh,nk like pon xleh..tgk je la..pstu amek bntal..tutp muke pastu jerit..

8)tp ble dia komen2 dgn kwan2 dia,n dia brsungguh kata yg dia still single,mula r..snyum xnmpk mata..even kte tau mybe dlm hati ad org..tp kte ttp wat xtau..slagi mulut dia xkate sndiri,slagi tu kita ttap anggap dia single..

9)kalo kite nmpak brang2 yg dia ske,kte pun jd ske kat barang tu..dia ske minum air oren brand X,kite pun ske..asal g koop je,nk bli air,amek ape yg dia ske..ble nk ble ice cream pon ingat dia..tp ble kite nk bli asam ttbe tringat dia bese kate ‘makan asam xelok..xyah bli’..trus xjadi nk bli..mak kte punya la payah pujuk kte jgan mkan asam,dia ckp cmtu je trus dgr~tp ble dpan dia,trus g bli asam..saje nk attntion dia..

10)last skali r..korg msti brharap 1hari korg leh confess kt dia..n dtrima..tp untuk mse skrang korg hnye tgk dia dari jauh je*yg dkat tu ok la*..macam kwan2 saya kate ‘g je la cnfess kat dia’..ape diorg ingt ak cnfess ni cm nk bli gula2..sng2 je~kena r ada azam yg kuat,mke tebal baru leh cnfess..

So, kpada ssiapa yg ad crush tu r,sye sgt pham prasaan n keadaan korang..tp yg pnting kita kne la syg lbih kt yg kat atas,THE ONLY ONE..n oso kite nyer FAMILY..

*kalo nk share,sya xkisah coz hati pmpuan smua sama..hehe*

pinjam dari:  facebook 


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, December 31, 2010

ahlan wa sahlan 2011

hmmmmmm.. ari ni dah 31/12/2010..
sedar xsedar kita dah berada d hari terakhir 2010.....

isu ketidakpuasan hati rakyat indon kpd rakyat Malaysia msh berlarutan....
walaupun aku xsuka bola, tp aku ikut jg perkembangan.....
kadang2 aku bukak jugak kat FB... aiiii, melampau2 jak.....
sakit ati ni tauuuu...... sabar jak la......
terimalah kekalahan dengan hati terbuka..
xkan tu pun mau gaduh ka??jgn la gaduh2 bah... xmo xmo xmo... :)


ok, kita smbung pulak pasal tahun baru....
so, apa yg berlaku pada tahun ni???
banyak yg manis orr bnyk yg pahit???hihiihh
azam tahun baru??? dah tercapai ke azam yg lama???
xkesah la kann……
sama ada azam tu dah tercapai ke, belum ke, kita tetap akan menyambut tahun baru……
aku nak wish la… 
 SELAMAT TAHUN BARU 2011
MOGA TAHUN INI LEBIH BAIK DARI TAHUN 2010 DAN TAHUN2 SEBELUMNYA….
AKANKU BAWA KENANGAN MANIS TAHUN 2010 KE TAHUN 2011…
DAN KU NOKTAHKAN KENANGAN PAHITKU DI TAHUN 2010 DI SINI.. TITIK……
MOGA AKU SENTIASA TABAH MENGHADAPI UJIAN & DUGAAN HIDUP INI YA ALLAH….
JAUHI DIRIKU DARI FITNAH DUNIA YG MENIPU INI…..
GOOD BYE 2010 AND WELCOME 2011…….
ku tinggalkan 2010 dengan 1001 kenangan manis yg sentiasa ku kenang :)

Wednesday, December 29, 2010

2x5


selesai dah mmbaca novel 2x5...
walaupun tajuknya mcm pelik, tp yg pelik tu la yg best..
betul x???hehehee :)
sempoi betul bhasa dlm novel ni...
drp 5 bntang, aku bagi 4.5 bintang..hihiihi...

lepas ni nak smbung baca novel apa pulak erk????




Sunday, December 26, 2010

Matahari Cerah Lagi

baru je abis mmbaca MATAHARI CERAH LAGI....
komen aku?? best la.. kalo xbest, xkan aku tulis kat sini kan....


sinopsis: 

Suha menempuh kehidupan terpencil berbanding rakan seusia. Dikongkong oleh Saidah yang diamanahkan menjaganya demi melampiaskan tamak haloba ke atas harta pusaka. Kongkongan menjadikan dia dewasa keseorangan, terabai daripada segala-galanya, dinafikan pendidikan malah lebih memilukan dia tidak dapat mengatur masa hadapannya lalu dipaksa menerima kehadiran Yem.

Namun, naluri semula jadi mengatasi kekangan psikologi, tetap mengambil tempatnya tatkala dia bertemu Munir, lelaki separuh abad yang membawa sinar secerah matahari pagi. Tetapi malangnya, Munir dirundung tekanan jiwa yang amat parah. Berdendam dengan anaknya sendiri, Adam yang membesar bersamanya di samping tiga anak yang lain. Akhirnya Munir tekad menyunting Suha dek kerana marahkan nyamuk kelambu dibakar.

Adakah Suha terus nestapa?

Mengapa Adam menjadi mangsa dendam?
Dan...
Mampukan Yem menggapai cintanya?

Matahari Cerah Lagi membuka tabir, seorang gadis terabai hidupnya namun tetap mendambakan cinta... Suha.

Matahari Cerah Lagi menzahirkan cinta yang tidak sewajarnya wujud... Adam.

Matahari Cerah Lagi mengupas perspektif cinta yang telus... Yem.

Matahari Cerah Lagi menelusuri psikologi seorang yang kehilangan cinta... Munir.


macam2 jak yg d lalui watak utama novel ni NASUHA.........
kebanyakannya kisah sedih....
tersentuh jugak hatiku mmbacanya..huhuuhhu :(
moga matahari hidupku juga kembali cerah

Friday, December 24, 2010

Gelak Tergolek....

ari ni selesai aku membaca GELAKTERGOLEK....
mula2 tu, aku baca kat penulisan2u....
tp xabis la.. smpai bab 10 jak...
kebetulan cousinku ada beli buku ni...
dia offer nak bagik pnjam, aku apa lagi..
pantang d offer...
aku pnjam la...
best la cita ni..
tp ada 18sx ckit......
lawak novel ni..
kadang2 aku terfikir juga, ada ka bnda ni terjadi... 
lawak dalam novel ni x logik jugak..hehehe
tapi belasahla, baca jugak smpai abis....


dialog yg betul2 mencuit hatiku...

" aku terima nikahnya Siti Maimun b Ibrahim dgn mas kahwinnya 30 Rakaat tunai.... " - Rahman

" 30 Ringgit.. bukan 30 Rakaat.. org sembahyang tarawih pun x sampai 30 rakaat.. " -Tuk kadi....

ada jugak peristiwa2 yg lucu......

adaka patut org pegi kursus kawen pakai jubah ngan serban skali.. makk aiii.. dahla salah pegi kursus pulak tu.... rupa2nya dia pegi kursus jualan lansung.. aiii, lucu betulll... :)

and mcm2 lagilah pristiwa lucu berlaku kat Rahman n isterinya..hihiihih....
kalo nak baca yg on9 punya klik kat sini yerrr...

kalo nak baca yg full version punya, carikla kat kedai2 buku yg berhampiran... hihihi...

akhir kata, renung2kan & selamat membaca....

 




Luahan Rasa

Terasa ingin menangis,
Lepaskan beban yg sarat dalam hatiku d waktu ini,
Lepaskan derita yg melanda diriku ketika ini ,
Lepaskan kesedihan diriku kala ini,,

Terasa ingin berlari,
Tinggalkan semua ini,
Tinggalkan sengsara ini,
Tinggalkan derita ini...



nukilan rasa....
 

Tuesday, December 21, 2010

20/12/2010

20/12
hari yg sangat bermkna untukku
mcm2 je bnda terjadi....huhuhuhu......
ada best, ada yg xbest..
tp rasanya, bnyk yg xbest drp yang best la....hehehee ;)


  1. mula2 skali tentula crita best kan.. ari org dapat gaji.. tp aku blm ambik lg gji tu..... blm d perlukan kot... nak menabung untuk masa hadapan.. chewahhhhhh..... :)
  2. dtg lewat kat skolah......... dahla dtg kat seberang tu dekat2 jam 9... gangster la konon... nervous jg la kan.. dtg lewat..... tunggu tambang lagi... lama la.. tnsion betul aku..
  3. bila perahu tambang datang, berpaksa advanture.. naik perahu tambang yg satu lagi, then baru smpai ke perahu tambang yg ambik aku.... air kering.. biasala.. dugaaannnnnn....
  4. datang2 kat skolah, sekolah knci la pulak.. aiii, geram aku... rupa2 nya GB cuti.... huh, selamat.....hehehe.. nak xnak, terpaksa jg tggu skolah d bukak....
  5. bila bilik guru d bukak, xlama lepas tu, datang la someone yg xperlu aku crita kan kat sini... buat sakit ati jak...... huhuh... xsuka la aku.....
  6. dekat2 jam 1030 pagi, aku pun blah... malas nak tggu lama2 kat bilik guru tu.....
  7. dalam perjalanan kat pengkalan, tau apa yg berlaku.. aku jumpa ular.... dekat kaki pulak tu.... huh, terkejut la aku..... aku terus berlari meninggalkan kakak ku..hihiih.. sori kak..... masih terbayang bayang d ruang mata ku sampai ari ni...ular tu kecik jak... tp panjang wooo.. huh, nasibla ular tu xmengganas n xserang aku... aku hmpir2 jg terpijak ular tu.. uiii, seram...
  8. tu je la aku nak crita kot... hahaha.. boring kan......

Ad + Iz

lepas Biarlah YM berbicara, aku terus baca AD + IZ...
best jg la... tp kureng ckit dr Biarla ym berbicara...
kurang ckit jer tau.....hehehee ;)


sapa2 nak bace, klik kat sini k....
selamat membaca.......


Sunday, December 19, 2010

Biarlah YM berbicara




baru habis mmbaca BIARLAH YM BERBICARA... komen aku??? syiok sgt2.. best3...... xrugila kalo baca novel tu... blh gak baca on9 kat sini.... tp aku lebih suka baca novel la.. sbb kalo baca on9, xleh baring2.. kalo baca novel blh la baring2.. baca dlm toilet pun blh kot...hihihihi....

bila dah abis baca novel ni, rasa mcm nak cari kekasih kat ym la pulak...hahahaha.. gatai...... pengaruh novel la katakn.....  ;)

sinopsis BIARLAH YM BERBICARA:

Abang Kamal Walaupun segunung cinta yang kau hadiahkan padaku, terasa tidak akan merawat pedih tingkahmu pada diri ini. Namun, mengapa ketulusanmu akhirnya memercik simpati di hati? Membuat hatiku berlagu sendu? Mengalun irama indah di hati…

Encik Firdaus Memandang wajahmu, mengapa debar sering bertandang? Cintakah itu? Sungguh aku tidak pasti kerana cinta memang tidak pernah wujud di hati ini. Dan kalau bukan cinta, kenapa pula cemburu sering mengejar langkah ini? Cemburu pada bahagiamu yang tidak bertepi…

Charming… Siapa pun engkau, mengapa aku rasa begitu rapat padamu? Hatiku begitu hampir denganmu. Derai tawamu, membelai bahagiaku. Bicara tanpa wajahmu, membuat aku kelemasan menanggung rindu. Sungguh aku ingin mewujudkanmu di alam nyata. Namun, keberanian tidak pernah muncul di hati ini, sedang citaku cuma satu. Menjadi suri di hatimu…

AkuAku penasaran sendiri. Penasaran dalam mencari erti cemburu dan rindu. Mentafsir di mana letaknya cinta, sayang dan simpati. Kelirunya pabila semua rasa berkumpul menagih pada hati yang satu. Sungguh aku penasaran melalui simpang-siur permainan duniawi ini….

Saturday, December 18, 2010

.....CinTa DalaM DiaM....... CinTa DalaM Hati....

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam ...karena diammu adalah salah satu bukti cintamu padanya ...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mau merosak kesucian dan penjagaan hatinya..dan juga hatimu.

karena diammu memuliakan kesucian diri dan hatimu.. menghindarkan dirimu dari hal-hal yang akan merosakkn izzah dan iffahmu ..

karena diammu bukti kesetiaanmu padanya ..karena mungkin saja orang yang kau cinta adalah juga orang yang telah ALLAH swt. pilihkan untukmu ...

ingatkah kalian tentang kisah Fatimah dan ALi ?yang keduanya saling memendam apa yang mereka rasakan ...tapi pada akhirnya mereka dipertemukan dalam ikatan suci nan indah

karena dalam diammu tersimpan kekuatan ... kekuatan harapan ...hingga mungkin saja Allah akan membuat harapan itu menjadi nyata hingga cintamu yang diam itu dapat berbicara dalam kehidupan nyata ...bukankah Allah tak akan pernah memutuskan harapan hamba yang berharap padanya ?

dan jika memang 'cinta dalam diammu' itu tak memiliki kesempatan untuk berbicara di dunia nyata,biarkan ia tetap diam ...

jika dia memang bukan milikmu, melalui waktu akan menghapus 'cinta dalam diammu' itu dengan memberi rasa yang lebih indah dan orang yang tepat ...

biarkan 'cinta dalam diammu' itu menjadi memori tersendiri dan sudut hatimu menjadi rahsia antara kau dengan Sang Pemilik hatimu ...

kisah menarik antara saidina ali dan puteri Rasulullah s.a.w,Fatimah....

Ali bin Abi Talib waktu itu mahu mlamar Fatimah putri rasulullah..tp krana dia x ada wang utk beli mahar, maka dia mmbatalkn niatnya..Ali segera brhijrah utk bkerja dan mngumpulkn wang..pd saat Ali sdang bkerja keras, dia mndapat khabar bahawa Saidina Abu Bakar mlamar Fatimah..wah cmna prasaan Ali.. Fatimah dah dlamar oleh sEseorang yg ilmu agamanya tinggi.. lebih hebat dari Ali.. kata Ali, Ya Allah,dia dah mndahului..sedih..tp Ali tetap bkerja kuat..
Lalu stelah bbrapa lama, Ali mndengar lamaran Abu Bakar kpd Fatimah itu ditolak. Ali trkejut dan gembira.. stelah mndngr khabar itu, Ali bkerja keras lg spaya cpt kumpul duit n buat mahar n lamar Fatimah..lama lps tu,dengar plk saidina Umar al khattab mlamar Fatimh.. skali lg Ali sedih..tp lps tu dngr kata lamaran tu ditolak Fatimah.. Ali sonok balik..

Tp lps tu ali sedih balik sbb dngr khabar usman affan minang fatimh plk..huhu..bgtu bnyk ujian..ali fikir,dh yg ketiga nih..msti fatimh trima.huhu..ali sudah hmpir putus asa..tp lps tu.....ali dngr lamarn  saidina usman pn ditolak..khabar y plg best bt ali..^^

Kwn2 ali mula soh ali p minang cpt...dgn sgera ali mmberanikn diri mlamar ftimah dr Rasulullah s.a.w...dn jwpnnya......yaa...diterima..kerana trnyata mmg dr dulu ftimah ada mnyimpan perassan pd ali.. mnanti ali mlamar..mcmtu jgk dgn ali.ada prassan pd fatimah..tp mereka berdua sabaaaaar bangat sembunyikn perasaan smpai saatnya tiba...smpai saat ijab  kabulnya sah...hebat kn???ali sudah didahului 3 org yg hebat sblumnya..tp kedukaan tu dibalas dgn kemanisan yg xterhingga..Yup, sekali lagi, kata-kata ini pasti akan muncul dalam benak anda >>>
“Jodoh memang tidak kemana”Naah, dari cerita itu, lebih memperjelas lagi kan bahwa “Cinta itu, mengambil kesempatan , atau mempersilakan yang lain”


kopipes : Facebook



 

Thursday, December 16, 2010

demammmm

lama dah x memblog kan diri......hehehe :)
setelah pulih dr demam.. uii, lama jg aku demam erk..... 3 ari jg la....
xpenah la aku demam mcm ni.. 
mgkin xcukup rehat kot...
yala, smggu dua ni sibuk ngan perkahwinan abg2ku....

dan semalam aku mencemar duli.. setelah 9 tahun x gi ke klinik, aku akhirnya gi klinik... kih3
xtahan la... penin semacam jak kepalaku....
ubat pun blm habis mkn lagik... malasss......
sekarang demam2 tu msh ada.. tp xdala teruk sgt.....
selera mkn hilang......
kalo mkn pun confirm lepas tu muntah balik..
kalo smggu aku mcm ni, kurus la agaknya... agaknyaa la...hehehe


untuk perkongsian...

Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya”.
(HR. Bukhari no. 5660 dan Muslim no. 2571).

Janganlah kamu mencaci-maki penyakit demam, karena sesungguhnya (dengan penyakit itu) Allah akan menghapuskan dosa-dosa anak Adam sebagaimana tungku api menghilangkan kotoran-kotoran besi”. (HR. Muslim no. 2575).






Monday, December 13, 2010

Tuhan Masih Mencintaiku



sapa dah baca novel ni?? angkat kaki..........

sinopsis:

Azrul Rasyid mengalami perubahan 360 darjah dari segi sikap dan peribadi. Namun berhijrah dari kelaziman kepada sesuatu yang baru, segar dan lebih putih tidak semudah yang disangkakan. Ketika inilah ramai mengambil peluang membalas dendam dan memulangkan paku buah keras kepada Azrul. Hubungan dengan Khalida Atikah ada pasang surutnya. Dari meja hiburan yang sentiasa mengintai dan mengekori artis dan bermain dengan gosip, Azrul Rasyid, Khalida dan rakan lain sudah membuat tim baru. Mereka menyelongkar kisah getir masyarakat yang lebih menginsafkan. Malah Azrul dan Khalida berpeluang menyaksikan sendiri kegetiran pelarian perang sewaktu membuat liputan akhbar. Azrul berusaha mengumpul dana dan derma dari artis kenalannya dahulu untuk membantu mereka yang memerlukan. Akan tetapi ramai mempertikaikan... duit artis, duit hasil nyanyian. Apakah layak dijadikan sumbangan ke arah kebaikan?

Hidup peribadi Azrul Rasyid juga tertekan apabila kisah sejarah hitam ibunya menjadi buah mulut ramai. Baru kini Azrul memahami betapa sakitnya diri apabila difitnah dan dijadikan bahan gosip. Dia akhirnya mendapat tahu dia bukan anak kandung orang tuanya. Dia adalah anak yang tidak diingini. Ibunya satu ketika dahulu dirogol oleh bekas kekasih biarpun sudah bergelar isteri orang. Masalah bertambah sukar apabila yang kenangan bersama arwah Nureen sering menganggu tidurnya. Dosa silam tidak terbasuh dengan air mata biarpun saban malam dia menekur di sejadah memohon ampun. Cik Latifah yang sudah keluar dari wad sakit jiwa kembali mengganas. Dendamnya sampai mati!

Hanya kekuatan iman dan ketabahan yang luar biasa membantu Azrul Rasyid bangkit dari puing-puing luka cerita lama.

 sumber: PTS

crita ni adalah smbungan dari crita Menunggu Cinta Tuhan (MCT)



aku rasala, novel ni xdala best sgt berbandingMenunggu Cinta Tuhan... xtau la sebab apa.. mgkin sbb aku xterus baca novel tu kot...... aku baca lepas tu, buat keja.. lps tu baca balik... jd xda kosentrasi la... eh, yeker??????hehehe.. ntahla.. tp mmg MCT adalah lebih best dr TMM.... cayalah MCT..

Monday, December 6, 2010

selamat menyambut tahun baru.....1432 H.......

salam....
sedar xsedar, kita skrg dah berada d pgakhir tahun 1431H....
pelbagai cerita dan peristiwa yg mnarik & xkurangnya kisah2 sedih yg tlh kita lalui....
semuanya mgajar kita erti kehidupan.. (skemanya...)

jom kita sama2 kgsi DOA AWAL TAHUN & DOA AKHIR TAHUN...


Doa Akhir Tahun. Dibaca 3 kali pada penghujung waktu Asar, sebelum masuk waktu Maghrib.



Doa Awal Tahun. Dibaca sebanyak 3 kali selepas solat Maghrib.







Friday, December 3, 2010

yuhuuuu....

yuhuuuuu....
setelah seminggu x memblog, akhernya....
bizi la aku skarang... bizi ngan khidupan seharian..
lepas blik dr sabah, aku smbg keja sbg "guard kiut"....
hahahahaaa.. :)
terpaksa gi ke skolah tiap hari....
kerja yg mmboringkan...
tp apa blh buat, tpaksa jugak aku g skolah..
kalo x, gaji kena potong..huhuhuu..
biasala kan, "pekerja kontrak.."
jom kita tgok pic2 yg smpat aku ambik time d sabah mgu lpas....hehehe

 gmbar di KK 

 cantik kan?????

 ni dekat Kpg Naradau, Ranau... kpg kakak iparku...... ktorg tggal dekat2 cni tau... sejuk..... tp takut la sbb prjalanan kat sane kena lalu lereng2 bukit.. ada gaung lg tu..... advnture la....... :)


 gmbar candid


 ni lepas akad nikah.......


 majlis memotong kek....


 majlis bersanding.....


 kat cni la kami tggal... best sgt2.. bilik besar wooooo.....


 jalan2 d pasar malam...


 jalan2 lagiii...hehehe


 ni gambar aku time nak g jalan ni... dekat bilik hotel..


selesai akad nikah

 ~ psttttttt.... aku mls nak uplaod pic bnyk2... coz kat fb aku dah bnyk pic dah...ahahaha..... tgokla fb aku k.. :)

Thursday, November 25, 2010

Rasulullah S.A.W Laknat Perempuan Nipiskan Bulu Kening




FIRMAN Allah bermaksud: Dan katakan kepada perempuan-perempuan yang beriman, supaya mereka menahan sebahagian penglihatan, memelihara kehormatannya dan tiada memperlihatkan perhiasannya (tubuhnya) selain daripada yang nyata (mesti terbuka daripada bahagian badannya yang sangat perlu dalam pekerjaan sehari-hari, seperti mukanya dan tapak tangan). Dan hendaklah mereka sampaikan kudungnya ke leher (tutup kepalanya sampai ke leher dan dadanya), dan tiada memperlihatkan perhiasannya (tubuhnya), kecuali kepada suaminya, bapanya, bapa suaminya, anak-anaknya, anak-anak suaminya, saudara-saudaranya, anak-anak saudara lelaki, anak-anak saudara perempuannya, sesama perempuan Islam, hamba sahaya kepunyaannya, lelaki yang menjalankan kewajibannya tetapi tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan - umpamanya pelayan-pelayan lelaki yang sudah tua dan tiada lagi mempunyai keinginan kepada perempuan) dan kanak-kanak yang belum mempunyai pengertian kepada aurat perempuan. Dan janganlah mereka pukulkan kakinya, supaya diketahui orang perhiasannya yang tersembunyi (misalnya melangkah dengan cara yang menyebabkan betisnya terbuka atau perhiasan seperti gelang/rantai kakinya nampak). Dan taubatlah kamu semuanya kepada Allah, hai orang yang beriman, supaya kamu beruntung. (Surah an-Nur, ayat 31) 


Wahai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang. (Maksud surah al-Ahzab, ayat 59) 


Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


Menurut Bukhari, Nabi Muhammad saw melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening. (Hadis riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari) 


Siapa saja wanita yang memakai wangi-wangian, kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina. (Hadis riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban) 


Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya. (Hadis riwayat at-Thabrani)


Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) 


Asma binti Abu Bakar menemui Rasulullah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasulullah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja." (Hadis riwayat Muslim dan Bukhari. 


Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya. (Hadis riwayat at-Tabrani dan Baihaqi).


 Sumber : facebook orang

sedarlah wahai hati

lumrah kehidupan.....
apa yg ada d depan mata selalu tak di hiraukan....
kita selalu tak menyedari kehadirannya....
kerana kita sibuk mengejar yg bukan d depan mata...
sibuk mencari yang lain...
sibuk mnanti sesuatu yg pasti xkan kita miliki...
lantas, mengapa perlu menanti...
mengapa perlu menunggu..
mengapa perlu mengharap.....
sedangkan kita sedar dan yakin
dia bukan milik kita......
hati & cintanya telah d miliki.....

sedarlah wahai hati......
sedarlah wahai diri....
jangan sibuk mengejar cinta duniawi...
sedangkan cinta ukhrawi lebih hakiki...
usah d harap cinta duniawi....

sedarlah wahai hati....
cintakan Allah xkan mengecewakan hati,
xkan mengecewakan diri.....
cinta yg kekal abadi....

sedarlah wahai diri,
cintakan manusia takkan kekal abadi..
selalu mengecewakan diri.....
selalu melalaikan hati....

sedarlah wahai hati...
serahkan cintamu pada yg ABADI...
pasti cintamu akan d balas nanti...

 ingatlah,
Allah xpernah mengecewakan hambaNYa.....
SELANGKAH kau menghampiriNYA,
SERIBU langkah DIA menghampirimu..

Ya Allah,
hanya satu pntaku...
moga KAU kurniakan kami,
jodoh yg elok akhlaknya....
yg akan mmbawa kami
ke jalan yg ENGKAU redhai....
aminnn...





~NUKILAN RASA~
nana
12:26 pm, 25/11/2010

Tuesday, November 23, 2010

fuhhh legaaaaaaaaaa....

leganya rasa hati...
hihihihh...
dah blh simpan bku dah... letak dlm beg untk d kembalikan kat skolah
xkisah la, gagal ka lulus ka.....
aku dah usaha..
tawakal jak la...uhuhuh..
tp msh jg xpuas hati ni....
alahai, knapa la org yg jaga exm tu ckp suroh cek balik...
aku kalo dah d suroh cek blik, mstila akan ada jwpn yg aku ubah..
jwpn yg mmg betulll
bila d ubah jadi slh la..
apala nana ni...huhuhu...
tolak 1 markah dah.....
tolak tjwid dlm 20 mrkh..
hilang dah 21 mrkh....
tolak2 lagi...
tinggal brapa ntah...
alhmdulillah la surh yg aku hafal tu masuk exm....
nervous punya pasal, bnyk hkm tjwid aku lupak...
rasanya 2 drp 5 jak yg betul time ujian lisan tu...
huhuhh...
xpala, barang yg lepas jgn d kenang...
tawakal2....




fokus on kemas2 barang..
sabah here i'm come...... yea2......
kita enjoy.....




Monday, November 22, 2010

:malas mode:

esok dah nak EXAM dah.....

tapi blm abis study lagik...

nota,
makin d baca,
makin pening kepala, 
makin aku keliru,
makin aku sedar,
ilmu ku hanya sedikit.......

aku mmg xbrapa sgt bab2 tajwid ni...
blh d katakan lmbap la dlm bhasa kasarnya...huuhuhh..
nervous2......
mcm nak duduk final exm la pulak....
ingtkan lepas abis final exm thn lepas,
xkan ada mood exm mcm ni lagi...
tapi, ade la pulak..
aiyakkkk....
saba je la....
huhuhuhu....

hadis rasullullah:
 "MAN JADDA WA JADA"
" sesiapa yg bersungguh-sungguh, akan memperolehinya "



 persoalannya, adaka aku sudah berusaha bersungguh-sungguh?????

entahhh..... akupun xtau nak jawab apa..
kalau ada rzki, adala..
kalu xda, apa blh buat.....
sabarrr jak la

 





 

Sunday, November 21, 2010

Selamat berjuang

siap dah kerja..

sekarang, aku kena tmpukan prhatian untuk STUDY...

chaiyok2 nana....

harap2 aku berjaya dlm ujian ari selasa nii...

moga2 segala urusanku d permudahkan.. aminnnn...

kalo xberjaya jg, mgkin bkn rezki aku..

aku terima dgn redha.. :(..

pasti akan ada hkmah d sebaliknya..

tp aku harap2 aku bjaya.. sbb xda keja lain dah..

sian kan???? huhuhu

akhir kata, terimala pntun dr saya (skemanya ayat),...
ilham dtg tiba2...

usaha tangga kejayaan...
study untk ujiannn..
moga berjaya mgharungi cabaran...
moga tabah mnempuh ujian..
 


Friday, November 19, 2010

Pertemuan & Perpisahan..

"Pertemuan dan perpisahan
Adat manusia biasa
Hilang di mata tapi di hati tidak lupa
Berdoalah kita gar aman dan sentosa
Semoga dapat kita berjumpa di lain masa
Semoga dapat kita berjumpa di lain masa"

~ suasana pilu... ckgu yg pndah mmberi kata2 akhir~


::: sempattttt ::::


 ~ jalan2 kat the spring untk kali terakhir ~


::: time mmberi hadiah untuk mggu BI... rumah MERAH menang wooooo ::::


renung2kan...
Tiap pertemuan pasti akan ada perpisahan....
dah mnjadi adat dalam kehidupan.......
biar pun sedih rasa hati ini..
tapi kita perlu merelakannya....
ingatla, setiap yg berlaku pasti akan ada hkmahnya...
mgkin kita xsedar skarang...
tapi, percayalah kita akan mnyedarinya kelak....


Thursday, November 18, 2010

Dadali - Disaat Aku Mencintaimu


DENGAR, BACA & HAYATI...
sebuah kisah cinta yg menyayat hati... sedih sgt bila baca critanya... :(

Wednesday, November 17, 2010

selamat hari raya aidiladha....



pstttttt :)
**** Thanx untk aefa sbb u follow me...berbangga la anda sbb mnjadi org pertama yg follow me...(ayat skema).hahahaa.. ..****

Tuesday, November 16, 2010

Bila Kita Minat Kat dia..

Saya percaya semua orang mest ada crush kt sesorng kn??
bila kite mnat kat org tu

1)   kte asyk brharap dia mncul dpan kite..kite dok bce jampi serapah mntak2 kita dapat jmpe dia.haha..

2)  Pstu kalo dia lalu sbelah kte,kite mula pura2 xnmpak tapi dalam hati ‘aish…cepat la tego..ak dah jln punya slow ni’..haha..ak tau korg mmg cmni sbb ak la slh sorg tu..^.^

3) bile dia tego kite,dpan dia mke maintain je..tnye dia cm kwan bese je..pas dia pergi je..peh..kalo ad krusi dpan korg,cnfirm patah sbb korg sepak..hehe..punye la happy pdahal dia just tnye ‘watpe tu’…

4) tapi bile dia xtego kte,mula la..masuk blik mke cam mati laki..mula pkir ‘nape dia xtego ak td..nk kata xnmpak,dh lalu sbelah..ke dia tau ak ske dia,dia xnak lyan ak..ke dia…..or dia…..’.mule la korg pkir ap sebab dia xtgor korg~

5)lagi 1,kalo korg ske kat dia,mle la kwan2 korg jd mngsa..lg2 yg mne rapt ngn korg..tiap2 hari nak cte..brdarah telinga kwan2 korang tu..roommate lagi r..cm orang gila kite brcerita tp kwan2 kite baik..walaupun dah tau jlan cte tu,diorg tetap dengar..*thnx r roommateku n kwan2 yg menahan telinga*

6)bila waktu cuti sem,peh~lagi r..dah r xleh tgk mke dia..seb baik ad fb~connecting people..haha..tp ble dia on9,xtau nk tgo pe..so,korg tgk jela..ble skali dua nak tego hai boleh tahan lg..tp kalo tiap2 ari nak tego dulu,kite pun rse segan..so trpksa la tahan hati..

7) apa status dia kat fb,smua nk like..bile status dia sedih,mule kte tnye dia..tp plg sedih kalo status dia pasal orang lain..dan psal hati dia kt pmpuan lain..nk mrah xleh,nk like pon xleh..tgk je la..pstu amek bntal..tutp muke pastu jerit..

8)tp ble dia komen2 dgn kwan2 dia,n dia brsungguh kata yg dia still single,mula r..snyum xnmpk mata..even kte tau mybe dlm hati ad org..tp kte ttp wat xtau..slagi mulut dia xkate sndiri,slagi tu kita ttap anggap dia single..

9)kalo kite nmpak brang2 yg dia ske,kte pun jd ske kat barang tu..dia ske minum air oren brand X,kite pun ske..asal g koop je,nk bli air,amek ape yg dia ske..ble nk ble ice cream pon ingat dia..tp ble kite nk bli asam ttbe tringat dia bese kate ‘makan asam xelok..xyah bli’..trus xjadi nk bli..mak kte punya la payah pujuk kte jgan mkan asam,dia ckp cmtu je trus dgr~tp ble dpan dia,trus g bli asam..saje nk attntion dia..

10)last skali r..korg msti brharap 1hari korg leh confess kt dia..n dtrima..tp untuk mse skrang korg hnye tgk dia dari jauh je*yg dkat tu ok la*..macam kwan2 saya kate ‘g je la cnfess kat dia’..ape diorg ingt ak cnfess ni cm nk bli gula2..sng2 je~kena r ada azam yg kuat,mke tebal baru leh cnfess..

So, kpada ssiapa yg ad crush tu r,sye sgt pham prasaan n keadaan korang..tp yg pnting kita kne la syg lbih kt yg kat atas,THE ONLY ONE..n oso kite nyer FAMILY..

*kalo nk share,sya xkisah coz hati pmpuan smua sama..hehe*

pinjam dari:  facebook