Friday, April 29, 2011

YanG Mana Satu

selesai dah membaca novel ni.. YANG MANA SATU... satu lagi karya EMMA MAIZURA.. kepada yg tgh mencari novel, sila la beli novel ni yer...hehehee.. promote....

 
Sinopsis

YANG mana satu ni? Ah, sukarnya hendak membuat pilihan. Seronok kalau dapat tahu siapa jodoh hidupnya. Indah masih ingat kata-kata Halid, namun... seriuskah Halid?

“Abang memang ada pasang angan-angan nak masukkan hidup Indah dalam hidup abang. Satukan jiwa Indah dalam jiwa abang.”
Ryian pula sering hadir ketika Indah dalam kegelapan. Taburan budi Ryian menyemarakkan perasaan cintanya. Janji lelaki itu sentiasa mekar membelai jiwanya.

“Abang nak jadi lelaki paling penting dalam hidup Indah. Abang nak jadi payung yang melindungi Indah daripada panas dan hujan.”

Ada apa dengan cinta jika antara dia dan Ryian adalah hubungan terlarang? Indah kecewa dan terluka. Dalam mencari cinta, Zarith pula datang membawa badai asmara yang menyakitkan jiwa. Indah benci dengan sikap Zarith yang mempersendakan maruah dirinya. Semakin dibenci lelaki itu, semakin dekat pula dengan dirinya. Panahan cinta yang mana akan melekat tepat di hati Indah? Cinta Halid, rindu Ryian atau benci Zarith yang menjadi pilihan? Yang pasti, hanya ada satu cinta!





Monday, April 25, 2011

Padamu yg Allah Pilihkan Untukku..


Ingin ku beritahu padamu.. 
Aku hidup dan membesar dari keluarga bahagia..
Orang tua yang begitu sempurna..
Dengan cinta yang begitu mendalam..
Aku dibesarkan dengan limpahan kasih yang tak terhingga..
Maka, padamu ku katakan..
Saat Allah memilihmu dalam hidupku..
Maka saat itu Dia berharap, kau pun sanggup melimpahkan cintamu padaku..
Memperlakukanku dengan sayang yang begitu indah.

Padamu yang Allah pilihkan untukku, ketahuilah..
Aku hanya wanita biasa dengan begitu banyak kekurangan dalam diriku..
Aku bukanlah wanita sempurna, seperti yang mungkin kau harapkan..
Maka, ketika Dia memilihmu untukku..
Maka saat itu, Dia ingin menyempurnakan kekuranganku dengan kehadiranmu..
Dan aku tahu, kaupun bukanlah lelaki yang sempurna..
Dan ku berharap ketidaksempurnaanku mampu menyempurnakan dirimu..
Kerana kelak kita akan bersatu..
Aibmu adalah aibku, dan indahmu adalah indahku..
Kau dan aku akan menjadi 'kita'.

Padamu yang Allah tetapkan sebagai nahkodaku..
Ingatlah.. Aku adalah mahlukNya dari tulang rusuk yang paling bengkok..
Ada kalanya aku akan begitu membuatmu marah..
Maka, ketahuilah.. Saat itu Dia menghendaki kau menasihatiku dengan hikmah..
Sungguh hatiku tetaplah wanita yang lemah pada kelembutan..
Namun jangan kau cuba meluruskanku, kerana aku akan patah..
Tapi jangan pula membiarkanku begitu saja, kerana akan selamanya aku salah..
Namun tatap mataku, tersenyumlah..
Tenangkan aku dengan genggaman tanganmu..
Dan nasihati aku dengan bijak dan hikmah..
Nescaya, kau akan menemukanku menangis di pangkuanmu..
Maka ketika itu, kau kembali memiliki hatiku..

Padamu yang Allah tetapkan sebagai atap hunianku..
Ketahuilah, ketika ijab atas namaku telah kau lontarkan..
Maka dimataku kau adalah yang terindah..
Kata-kata mu adalah titah untukku..
Selama tak bermaksiat pada Allah, akan ku penuhi semua perintahmu..
Maka kalau kau berkenan ku meminta..
Jadilah hunian yang indah, yang kukuh..
Yang mampu membuatku dan anak-anak kita nyaman dan aman di dalamnya..
Padamu yang Allah pilih menjadi penopang hidupku..
Dalam istana kita akan hadir permata hati kita..
Maka didiklah mereka menjadi generasi yang rindukan syurga..
Yang ruh dan jiwanya selalu merindukan jihad..
Yang darahnya mengalir darah syuhada..
Dan ku yakin dari tanganmu yang penuh berkah, kau mampu membentuk mereka..
Dengan hatimu yang penuh cinta, kau mampu melembutkan hati mereka..
Dan aku akan selalu jatuh cinta padamu..

Padamu yang Allah pilih sebagai imamku…
Ku memohon padamu.. Redhalah padaku,
Sungguh Redhamu adalah Redha Ilahi..
Mudahkanlah jalanku ke Syurga-Nya..
Kerana bagiku kau adalah kunci Syurgaku..

THANKS



Friday, April 22, 2011

PTPTN, PTPTN

sapa peminjam PTPTN kat sini?? 
sila angkat kaki... =)
sapa ada isi UJRAH kat sini?? 
sila angkat jari kaki =)
aiii, tension la aku....
aku dah isi dah ujrah.....dah pun d terima emel bahawa aku layak menerima ujrah tersebut.
aku pun dah hantar balik surat penerimaan ujrah tu awal bulan 2..
skrang ni bulan brape erk?? bulan 4 dah kan...
kalau xsalah kira aku, dah 2 bulan lbh dah surat tu aku hntar...
tapi geram sangat ni.. sebab KOS PENTADBIRAN masih sama.. 3%.....
sakit ati sgt2...
dah geram sangat, aku pun hntar pertanyaan kat sini..

aku tanya macam ni:

salam.
saya nak tanya. kenapa kos pentdabiran saya masih tiga peratus sedangkan saya sudahpun memohon untuk ujrah. malah saya sudah menghantar surat penerimaan ujrah tersebut beberapa bulan lepas. adakah surat penerimaan ujrah yang saya hantar tersebut telah di tolak???

walaupun geram, tapi masih ayu kan pertanyaan tersebut..hahahhaa..
yalah kan, budi bahasa budaya kita.... bahasa melambangkan bangsa.. =)
pastu dapat jwpn macam ni :

salam sejahtera,
semakan mendapati dokumen perjanjian anda telah diterima dan masih dalam proses semakan. pelarasan 15% akan dilakukan ke atas pinjaman anda setelah dokumen perjanjian yang telah dikembalikan selesai disemak. setelah itu, penyata ujrah dapat disemak di http://www.ptptn.gov.my/gateway/ dengan menggunakan kata laluan yang diberikan bersama surat tawaran melalui email anda.

sekian,terima kasih.

uiii, lamak bebeno menyemak nyeeee....... brapa lama nak tunggu ni??
maka, dengan itu, aku xnak bayar PTPTN bulan ni (berkata dgn muka xpuas ati)..
malas nak komen bnyak2..
takut blog aku ni kena saman nanti...hahahahaa...
hanya org yg berhutang dengan PTPTN je faham kegeraman aku skarang...

ni mutiara kat kat laman web PTPTN:

Rasulullah s.a.w bersabda yang diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah yang maksudnya : “Sesiapa mati, sedangkan dia masih menanggung hutang satu dinar atau satu dirham, maka akan diambil ganti daripada kebaikannya, kerana di sana tidak ada dinar dan tidak ada pula dirham”.

ni pulak ulasan dari ustaz zaharuddin:


apa yang dilakukan dengan 3 % sebagai kos perkhidmatan adalah riba.so,semua dah tau apa hukum riba kan.... boleh baca selanjutnya kat sini..

so, fikir2kan dan selamat beramal =) 

 










Sunday, April 17, 2011

ANdai Lelaki Tahu....


 

Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan jatuh cinta,
lelaki itu tidak semestinya punya segalanya
tetapi lelaki itu adalah segalanya di hatinya.

Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan itu mengalirkan air mata,
itu bukan bermakna dia lemah,
tetapi dia sedang mencari kekuatan
untuk terus tabah menyintai lelaki itu.

Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan marah,
memang dia tidak mampu mengawal perasaannya
tapi percayalah, itulah maknanya
dia sangat mengambil berat dan menyayangi lelaki itu.

Lihat saja pasangan yang baru bercinta, mereka jarang bergaduh.
Tetapi percayalah semakin bertambah sayang mereka pada seseorang,
semakin pula banyak pertelingkahan yang berlaku.

Andainya lelaki tahu..
Apabila perempuan bercakap banyak,
dia tidak pernah bermaksud untuk membuat anda rimas,
tapi dia mahu lelaki mengenalinya dengan lebih dekat.

Andainya lelaki tahu..
Apabila perempuan berkata dia mahu anda berubah,
itu bukan bermakna dia tidak mahu menerima anda seadanya,
tetapi dia mahu menjadikan anda lebih baik,
bukan untuk dirinya,
tetapi untuk masa depan anda.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan cemburu dan tidak percayakan anda,
bukan bermakna dia tidak sayang..
tetapi dia terlalu sayangkan anda
dan masih menganggap anda anak kecil
yang masih memerlukan sepenuh perhatian.

Kadang2 dia terlalu risau sekiranya terlalu percaya,
anda akan mengkhianati kepercayaan yang diberi.
Naluri keibuannya sangat kuat.
Dia hanya mahukan yang terbaik untuk anda.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan merajuk,
jangan kata dia mengada-ngada.
Dia bukannya mahu dipujuk dengan wang ringgit
atau hadiah sedozen,
tetapi cukup dengan perhatian
yang boleh buat perempuan rasa dihargai.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan jarang mengatakan ‘i love u’,
itu tidak bermaksud dia tidak menyintai
tetapi dia mahu lelaki itu merasai sendiri cintanya,
bukan hanya hadir dari kata-kata
tetapi juga melalui bahasa tubuhnya.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan kata dia rindu sama kamu,
dia benar-benar maksudkannya.
Apabila berjauhan,
bayanganmu akan sentiasa bermain di mata.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan kata lelaki lain itu lebih baik dari kamu,
jangan percaya kata-katanya
kerana dia hanya mahu menguji kamu.
Dia mahu melihat sejauh mana kamu sanggup menjadi yang terbaik di matanya.
Walaupun sebenarnya memang kamulah yang terbaik di hatinya.

Selagi dia dengan kamu, percayalah,
walaupun perempuan menganggap masih ramai lagi yang lebih baik di matanya
tetapi di hatinya, kamu tetap yang terbaik.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan menjadi degil,
dia bukan bermaksud untuk menjadi degil
tapi dia mahu melihat
sejauh mana lelaki itu mampu bersabar dengan kerenahnya.

Percayalah, hati perempuan itu sangat lembut.
Andai kena caranya,
jangan terkejut kalau akhirnya dia menukar fikirannya dalam masa sesaat.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan berkata,
“tolong tinggalkan saya!”,
dia tidak bermaksud menyuruh anda pergi selamanya.
Dia hanya mahu menenangkan fikirannya sebentar saja.

Apabila dia kembali tenang,
percayalah dia akan mencari anda semula.
Itu tandanya dia benar-benar menyintai anda.
Perempuan sukar untuk mengawal perasaan.
Dia terlalu emosional.
Tapi dialah yang paling menyayangi anda
dan sangat sensitif dengan perubahan pada diri anda.

Andai lelaki tahu..
Sememangnya Allah menciptakan lelaki dan perempuan itu
dengan perbezaan yang tersendiri.
Tetapi sekiranya mereka saling memahami,
mereka akan saling melengkapi dan menyempurnakan.

Perempuan itu diciptakan oleh Allah indah sekali.
Di sebalik air matanya,
tersimpan seribu satu kekuatan
yang bakal menjadikan seorang lelaki itu merasa selamat bersamanya.

Biarpun zahirnya perempuan itu tampak lemah
tapi dia punya kekuatan tersendiri
yang bisa menggoncang dunia
dan mungkin bisa pula membuat lelaki menjadi lemah kerananya.

Jadi hargailah kehadiran seorang perempuan dalam hidup anda
kerana dia didatangkan bukan dengan kelemahan sahaja
tetapi dia juga ada kekuatan untuk menyokong anda
dan membuatkan hidup anda lebih sempurna.
Dialah yang bakal menjadi perempuan bekerjaya, isteri juga ibu
yang terbaik untuk anak2 anda.




Saturday, April 16, 2011

Kursus

lepas sukan ari ahad tu, aku terus bergegas balik ke rumah.
xsempat nak abiskan sukan.. sebab sukan abis jam 3 ptg... 
aku pulak kena melapor diri kat Pusat Latihan Sarawak jam 2.30...
penat aku bekejar ke sana ke mari..huhuhuhu...
pendaftaran dari jam 2.30 -3.30 petang..
aku pulak dtg kat sana jam .3.15 ptg..
tapi, salah tempat.. 3.30 jugak baru dtg kat tmpat pndaftaran..
tengah berbaris tu, ada pengumuman.. 
diaorang suruh peserta berkumpul kat dewan jam 4 untuk dengar taklimat.... 
aduii.. aku dpt masuk dlm bilik pun jam 4.. pastu bergegas ke dewan...
nasib baik ada kwn dr skolah yg sma....
datang dlm dewan tu, org dah ramai..malu jak rasa time tu..
xpe, rilex na...hahahaa

 tag yg perlu di pakai kat mana2.. rasa orientasi pulak..hahaha

 ~sebelum sampai kat sana, lalu sekolah aku dulu..hehehee.. SMKA SHOAW~

oh ya, sebenarnya baru ari jumaat tu ustaz kat jais tu call aku..
dia cakap, aku kena gi kursus pendedahan guru2 kafa...
huhuhuhu... xtau nak ckp apa prasaan aku time ustaz tu call..
dia ckp, dia lupa nak bgtau aku...
dahla buku aku semua d tinggal kat skolah..
terpaksa la gi skolah keesokan harinya.. =(
letih betulll....



lepas taklimat, aku balik ke bilik....
best betul bilik kat situ... macam dok hotel pulak...hehehee..
semua ada.. complete la....
bilik pun besar.. 
sebab tu bilik urusetia sebenarnya... sbb tu la cmplete kali..
almaklum la, aku dtg lambat..hahahhaa
apapun, aku bagi full mark untuk PLS.....hehehe

tapi, waktu tgah syiok2 mengemas katil tu, tiba2 org bukak pintu..
terkejut beruk aku ngan rumate ku....
tau sapa yg bukak?? lelaki la...
la, salah bilik rupanya..hahahhaa.....
lucu la time tu, aku sambar apa jak yg dekat dengan ku untuk tudung kpala..
tau apa yg aku sambar?? kain cadar..hahahaha..lawak2...
sapa suruh tak kunci pintu kan???
aku dengan kawanku pun ada jugak tersesat ke kawasan lelaki sebelum smpai ke bilikku ni..
lelaki la yg tolong tunjuk arah bilik kat kitaorg...
hahahaha...

lepas kejadian tu, aku terus kunci pintu..
tapi, time roomate aku kat toilet, aku dengar org try nak bukak pintu aku...
seram dowh....
beberapa kali try, tapi xdapat.
.aku mmberanikan diri untuk bukak pintu tu..
lepas pasang tudung, aku terus bukak pintu.. ada lelaki tecegat dpn pintu ku dgn mmbawa kunci..
aik, terkejut beruk untuk kedua kalinya..hahhaa
aku nampak lelaki tu terkejut jugak..
terkejutnya nampak lebih teruk drp aku jak...hahaa
dia cakap "sori2, salah bilik"..
hahahaa.. rasa macam nak ketawa jak aku..
tapi aku control ayu...
aku cakap "owh.. xpa"... =)

 bilik aku~~ selerak sikit sebab time ni tengah packing barang. nak balik ruma..



banyak benda yg aku belajar kat sini..
tapi, nak complain sikit...
ada sorang penceramah tu, boring sangat2.. 
asal org tu ceramah, msti aku ngantuk... sampai berair mata..
bukan sebab nangis.. sebab menguap terlalu kerap..
bukan aku jak yg macam tu, aku tengok kawan aku kat sebelah pun berair jugak mata..hahahahaha
penceramah yg lain tu ok la....

teringat dialog waktu ceramah tu.. 

penceramah : kalau guru dah kencing berdiri, murid2nya mesti kencing
peserta(ustaz2 yg nakal) : murid2 mestila kencing berganti-ganti...

ada jugak dialog lain 
" kalau dulu, elaun guru KAFA RM500 jak.. sekarang ni, dah naik jadi RM800..
kalau dulu guru yg perempuannya guna KAPUR BARUS untuk berbedak.. sekarang dah mampu beli bedak yg avon "
aik, yaka?? adaka org guna kapur barus untuk berbedak...hahahhaa.. sabar jak la.

ada jugak perbentangan dari duru kafa (lakonan) yg mencuit hati..xkering gusi ketawa....
adaka org tua jadi murid.. pastu org muda jadi guru.. 
siap panggil anak murid tu dengan nama dedek lagi.. sorang lagi bang dek..
alalallaa,,, dahla dedek tu org berusia..
pastu cute pulak tu...
msti korang cakap "xlawak pun" kan??...
kalau korang ada time tu, msti berair mata sebab ketawa...hahahaha
percayo la cakap den..


erkkk, makanan kat sana pun sedap jugak tau..hahhahaa 
nyum3 =)

 ~ ni dewan makan.. cantik kan??? ~

makanan terakhir kat sana.... nyum3.. sedapnye... ada ayam masak merah, rojak...


majlis penutupan pulak di rasmikan oleh menteri di jabatan perdana menteri..
time tu smpat berkempen pulak..hehehe...
dengar je la.. aku pun blm cukup umur untuk mengundi bah...hahaa

penutup untuk entry kali ni:

PLS tu antara tempat yg terbaik untuk berkursus...
tenang sgt tempat tu...
kalau keluar bilik jak, msti dengar lagu nasyid....
kat dewan pun sama..kalau tgah tggu org, mesti diaorg pasang lagu nasyid
belum pernah aku kursus tmpat macam ni.. best sgt2...

ada kerja kosong tak kat sane erk??? nak keja kat sana la..hahahaha...








Friday, April 15, 2011

Sukan Sekolah

10hb lepas skolah aku mengadakan sukan skolah... (ayat skema)....
tapi xsempat nak berlama lama kat sana la.. 
sebab aku perlu melapor diri untuk kursus ptg tu...
kursus apa?? nanti aku buat entry lain pasal kursus tu k...
jomla tengok picture2 yg smpat aku curik...hahahaa





Wednesday, April 13, 2011

nak mintak tolong

Humaira

Album :
Munsyid : Unison
http://liriknasyid.com


Dikau lah puteri ayu
sahabat terbilang
menjadi penyeri hidup khatimul anbiya'
sifat taqwa padamu menghias peribadimu
oh siti aisyah
humaira..

ooh humaira kau penawar
tika nabi kehilangan khadijah
ooh humaira kaulah contoh
sehingga digelar ummul mu'minin
ohh humaira serikandi
bersama rasul menyebar ajaran mulia
ohh humaira kau penghibur
setia bersama rasulullah tercinta

puteri ayu sahabat terbilang
menjadi penyeri hidup khatimul anbiya'
sifat taqwa padamu
menghias peribadi mu oh siti aisyah
humaira..

ooh humaira kau penawar
tika nabi kehilangan khadijah
ooh humaira kaulah contoh
sehingga digelar ummul mu'minin
ohh humaira serikandi
bersama rasul menyebar ajaran mulia
ohh humaira kau penghibur
setia bersama

ooh humaira kau penawar
tika nabi kehilangan khadijah
ooh humaira kaulah contoh
sehingga digelar ummul mu'minin
ohh humaira serikandi
bersama rasul menyebar ajaran mulia
ohh humaira kau penghibur
setia bersama rasulullah

ohh aisyah..dikaulah serikandi...
ooh aisyaa
 
 
sapa pernah dgr lagu ni?? aku betul2 suka lg ni.. best sgt2.. sapa2 yg ada mp3nya,sedekah la kat aku..kalo xpun, bagi link untuk dwnload nya.. penat dah aku bercari mp3 ni kat internet... xde pun.. huhuhuhu.. 
mood-sedih


Tuesday, April 5, 2011

Ku Merindu

seriusly... aku skrg tgah merindu...
rindu sgt2 ngan kwn2....sedihh...huhuhu.. =(

smpai terbawak dlm mmpi mlm tadi..hahaha =)

ORANG KATA::

Kawanlah selagi ada hati,
bercintalah selagi ada yang sudi,
gembiralah selagi ada teman disisi,
ingatlah kawan selagi terasa ia bererti…

 
Jadikan rindu itu pemanis hidup..
Bukan sebagai pemusnah hidup..
Kerana rindu itu membuat kita saling
mengingati antara satu sama lain walaupun berjauhan


kalian sentiasa di hatiku dan d ingati teman...

jom tengok wajah2 ceria kami



























:::: Doaku untuk kalian ::::


Ya Allah,
sahabatku ini temanku,
mesra kami penawar duka,
rindu kami menambah cinta,
rajuk kami membuah ceria.

Ya Allah,
silaturrahim kami ukhuwahfillah,
bermusuh kami Nauzubillah,
berpisah mati Insyaallah.

Ya Allah,
kawanku ini sahabatku,
rahmati kami meniti usia,
terpisah kami di alam nyata,
temukan kami di Taman Syurga.

::::: TERIMA KASIH YA ALLAH KERANA MENGURNIAKAN AKU SAHABAT2 BEGINI ::::::
::::::::: TERIMA KASIH TEMAN KERANA TELAH MEWARNAI HIDUPKU :::::::::::


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, April 29, 2011

YanG Mana Satu

selesai dah membaca novel ni.. YANG MANA SATU... satu lagi karya EMMA MAIZURA.. kepada yg tgh mencari novel, sila la beli novel ni yer...hehehee.. promote....

 
Sinopsis

YANG mana satu ni? Ah, sukarnya hendak membuat pilihan. Seronok kalau dapat tahu siapa jodoh hidupnya. Indah masih ingat kata-kata Halid, namun... seriuskah Halid?

“Abang memang ada pasang angan-angan nak masukkan hidup Indah dalam hidup abang. Satukan jiwa Indah dalam jiwa abang.”
Ryian pula sering hadir ketika Indah dalam kegelapan. Taburan budi Ryian menyemarakkan perasaan cintanya. Janji lelaki itu sentiasa mekar membelai jiwanya.

“Abang nak jadi lelaki paling penting dalam hidup Indah. Abang nak jadi payung yang melindungi Indah daripada panas dan hujan.”

Ada apa dengan cinta jika antara dia dan Ryian adalah hubungan terlarang? Indah kecewa dan terluka. Dalam mencari cinta, Zarith pula datang membawa badai asmara yang menyakitkan jiwa. Indah benci dengan sikap Zarith yang mempersendakan maruah dirinya. Semakin dibenci lelaki itu, semakin dekat pula dengan dirinya. Panahan cinta yang mana akan melekat tepat di hati Indah? Cinta Halid, rindu Ryian atau benci Zarith yang menjadi pilihan? Yang pasti, hanya ada satu cinta!



Monday, April 25, 2011

Padamu yg Allah Pilihkan Untukku..


Ingin ku beritahu padamu.. 
Aku hidup dan membesar dari keluarga bahagia..
Orang tua yang begitu sempurna..
Dengan cinta yang begitu mendalam..
Aku dibesarkan dengan limpahan kasih yang tak terhingga..
Maka, padamu ku katakan..
Saat Allah memilihmu dalam hidupku..
Maka saat itu Dia berharap, kau pun sanggup melimpahkan cintamu padaku..
Memperlakukanku dengan sayang yang begitu indah.

Padamu yang Allah pilihkan untukku, ketahuilah..
Aku hanya wanita biasa dengan begitu banyak kekurangan dalam diriku..
Aku bukanlah wanita sempurna, seperti yang mungkin kau harapkan..
Maka, ketika Dia memilihmu untukku..
Maka saat itu, Dia ingin menyempurnakan kekuranganku dengan kehadiranmu..
Dan aku tahu, kaupun bukanlah lelaki yang sempurna..
Dan ku berharap ketidaksempurnaanku mampu menyempurnakan dirimu..
Kerana kelak kita akan bersatu..
Aibmu adalah aibku, dan indahmu adalah indahku..
Kau dan aku akan menjadi 'kita'.

Padamu yang Allah tetapkan sebagai nahkodaku..
Ingatlah.. Aku adalah mahlukNya dari tulang rusuk yang paling bengkok..
Ada kalanya aku akan begitu membuatmu marah..
Maka, ketahuilah.. Saat itu Dia menghendaki kau menasihatiku dengan hikmah..
Sungguh hatiku tetaplah wanita yang lemah pada kelembutan..
Namun jangan kau cuba meluruskanku, kerana aku akan patah..
Tapi jangan pula membiarkanku begitu saja, kerana akan selamanya aku salah..
Namun tatap mataku, tersenyumlah..
Tenangkan aku dengan genggaman tanganmu..
Dan nasihati aku dengan bijak dan hikmah..
Nescaya, kau akan menemukanku menangis di pangkuanmu..
Maka ketika itu, kau kembali memiliki hatiku..

Padamu yang Allah tetapkan sebagai atap hunianku..
Ketahuilah, ketika ijab atas namaku telah kau lontarkan..
Maka dimataku kau adalah yang terindah..
Kata-kata mu adalah titah untukku..
Selama tak bermaksiat pada Allah, akan ku penuhi semua perintahmu..
Maka kalau kau berkenan ku meminta..
Jadilah hunian yang indah, yang kukuh..
Yang mampu membuatku dan anak-anak kita nyaman dan aman di dalamnya..
Padamu yang Allah pilih menjadi penopang hidupku..
Dalam istana kita akan hadir permata hati kita..
Maka didiklah mereka menjadi generasi yang rindukan syurga..
Yang ruh dan jiwanya selalu merindukan jihad..
Yang darahnya mengalir darah syuhada..
Dan ku yakin dari tanganmu yang penuh berkah, kau mampu membentuk mereka..
Dengan hatimu yang penuh cinta, kau mampu melembutkan hati mereka..
Dan aku akan selalu jatuh cinta padamu..

Padamu yang Allah pilih sebagai imamku…
Ku memohon padamu.. Redhalah padaku,
Sungguh Redhamu adalah Redha Ilahi..
Mudahkanlah jalanku ke Syurga-Nya..
Kerana bagiku kau adalah kunci Syurgaku..

THANKS

Friday, April 22, 2011

PTPTN, PTPTN

sapa peminjam PTPTN kat sini?? 
sila angkat kaki... =)
sapa ada isi UJRAH kat sini?? 
sila angkat jari kaki =)
aiii, tension la aku....
aku dah isi dah ujrah.....dah pun d terima emel bahawa aku layak menerima ujrah tersebut.
aku pun dah hantar balik surat penerimaan ujrah tu awal bulan 2..
skrang ni bulan brape erk?? bulan 4 dah kan...
kalau xsalah kira aku, dah 2 bulan lbh dah surat tu aku hntar...
tapi geram sangat ni.. sebab KOS PENTADBIRAN masih sama.. 3%.....
sakit ati sgt2...
dah geram sangat, aku pun hntar pertanyaan kat sini..

aku tanya macam ni:

salam.
saya nak tanya. kenapa kos pentdabiran saya masih tiga peratus sedangkan saya sudahpun memohon untuk ujrah. malah saya sudah menghantar surat penerimaan ujrah tersebut beberapa bulan lepas. adakah surat penerimaan ujrah yang saya hantar tersebut telah di tolak???

walaupun geram, tapi masih ayu kan pertanyaan tersebut..hahahhaa..
yalah kan, budi bahasa budaya kita.... bahasa melambangkan bangsa.. =)
pastu dapat jwpn macam ni :

salam sejahtera,
semakan mendapati dokumen perjanjian anda telah diterima dan masih dalam proses semakan. pelarasan 15% akan dilakukan ke atas pinjaman anda setelah dokumen perjanjian yang telah dikembalikan selesai disemak. setelah itu, penyata ujrah dapat disemak di http://www.ptptn.gov.my/gateway/ dengan menggunakan kata laluan yang diberikan bersama surat tawaran melalui email anda.

sekian,terima kasih.

uiii, lamak bebeno menyemak nyeeee....... brapa lama nak tunggu ni??
maka, dengan itu, aku xnak bayar PTPTN bulan ni (berkata dgn muka xpuas ati)..
malas nak komen bnyak2..
takut blog aku ni kena saman nanti...hahahahaa...
hanya org yg berhutang dengan PTPTN je faham kegeraman aku skarang...

ni mutiara kat kat laman web PTPTN:

Rasulullah s.a.w bersabda yang diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah yang maksudnya : “Sesiapa mati, sedangkan dia masih menanggung hutang satu dinar atau satu dirham, maka akan diambil ganti daripada kebaikannya, kerana di sana tidak ada dinar dan tidak ada pula dirham”.

ni pulak ulasan dari ustaz zaharuddin:


apa yang dilakukan dengan 3 % sebagai kos perkhidmatan adalah riba.so,semua dah tau apa hukum riba kan.... boleh baca selanjutnya kat sini..

so, fikir2kan dan selamat beramal =) 

 








Sunday, April 17, 2011

ANdai Lelaki Tahu....


 

Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan jatuh cinta,
lelaki itu tidak semestinya punya segalanya
tetapi lelaki itu adalah segalanya di hatinya.

Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan itu mengalirkan air mata,
itu bukan bermakna dia lemah,
tetapi dia sedang mencari kekuatan
untuk terus tabah menyintai lelaki itu.

Andainya lelaki tahu..
Apabila seorang perempuan marah,
memang dia tidak mampu mengawal perasaannya
tapi percayalah, itulah maknanya
dia sangat mengambil berat dan menyayangi lelaki itu.

Lihat saja pasangan yang baru bercinta, mereka jarang bergaduh.
Tetapi percayalah semakin bertambah sayang mereka pada seseorang,
semakin pula banyak pertelingkahan yang berlaku.

Andainya lelaki tahu..
Apabila perempuan bercakap banyak,
dia tidak pernah bermaksud untuk membuat anda rimas,
tapi dia mahu lelaki mengenalinya dengan lebih dekat.

Andainya lelaki tahu..
Apabila perempuan berkata dia mahu anda berubah,
itu bukan bermakna dia tidak mahu menerima anda seadanya,
tetapi dia mahu menjadikan anda lebih baik,
bukan untuk dirinya,
tetapi untuk masa depan anda.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan cemburu dan tidak percayakan anda,
bukan bermakna dia tidak sayang..
tetapi dia terlalu sayangkan anda
dan masih menganggap anda anak kecil
yang masih memerlukan sepenuh perhatian.

Kadang2 dia terlalu risau sekiranya terlalu percaya,
anda akan mengkhianati kepercayaan yang diberi.
Naluri keibuannya sangat kuat.
Dia hanya mahukan yang terbaik untuk anda.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan merajuk,
jangan kata dia mengada-ngada.
Dia bukannya mahu dipujuk dengan wang ringgit
atau hadiah sedozen,
tetapi cukup dengan perhatian
yang boleh buat perempuan rasa dihargai.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan jarang mengatakan ‘i love u’,
itu tidak bermaksud dia tidak menyintai
tetapi dia mahu lelaki itu merasai sendiri cintanya,
bukan hanya hadir dari kata-kata
tetapi juga melalui bahasa tubuhnya.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan kata dia rindu sama kamu,
dia benar-benar maksudkannya.
Apabila berjauhan,
bayanganmu akan sentiasa bermain di mata.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan kata lelaki lain itu lebih baik dari kamu,
jangan percaya kata-katanya
kerana dia hanya mahu menguji kamu.
Dia mahu melihat sejauh mana kamu sanggup menjadi yang terbaik di matanya.
Walaupun sebenarnya memang kamulah yang terbaik di hatinya.

Selagi dia dengan kamu, percayalah,
walaupun perempuan menganggap masih ramai lagi yang lebih baik di matanya
tetapi di hatinya, kamu tetap yang terbaik.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan menjadi degil,
dia bukan bermaksud untuk menjadi degil
tapi dia mahu melihat
sejauh mana lelaki itu mampu bersabar dengan kerenahnya.

Percayalah, hati perempuan itu sangat lembut.
Andai kena caranya,
jangan terkejut kalau akhirnya dia menukar fikirannya dalam masa sesaat.

Andai lelaki tahu..
Apabila perempuan berkata,
“tolong tinggalkan saya!”,
dia tidak bermaksud menyuruh anda pergi selamanya.
Dia hanya mahu menenangkan fikirannya sebentar saja.

Apabila dia kembali tenang,
percayalah dia akan mencari anda semula.
Itu tandanya dia benar-benar menyintai anda.
Perempuan sukar untuk mengawal perasaan.
Dia terlalu emosional.
Tapi dialah yang paling menyayangi anda
dan sangat sensitif dengan perubahan pada diri anda.

Andai lelaki tahu..
Sememangnya Allah menciptakan lelaki dan perempuan itu
dengan perbezaan yang tersendiri.
Tetapi sekiranya mereka saling memahami,
mereka akan saling melengkapi dan menyempurnakan.

Perempuan itu diciptakan oleh Allah indah sekali.
Di sebalik air matanya,
tersimpan seribu satu kekuatan
yang bakal menjadikan seorang lelaki itu merasa selamat bersamanya.

Biarpun zahirnya perempuan itu tampak lemah
tapi dia punya kekuatan tersendiri
yang bisa menggoncang dunia
dan mungkin bisa pula membuat lelaki menjadi lemah kerananya.

Jadi hargailah kehadiran seorang perempuan dalam hidup anda
kerana dia didatangkan bukan dengan kelemahan sahaja
tetapi dia juga ada kekuatan untuk menyokong anda
dan membuatkan hidup anda lebih sempurna.
Dialah yang bakal menjadi perempuan bekerjaya, isteri juga ibu
yang terbaik untuk anak2 anda.


Saturday, April 16, 2011

Kursus

lepas sukan ari ahad tu, aku terus bergegas balik ke rumah.
xsempat nak abiskan sukan.. sebab sukan abis jam 3 ptg... 
aku pulak kena melapor diri kat Pusat Latihan Sarawak jam 2.30...
penat aku bekejar ke sana ke mari..huhuhuhu...
pendaftaran dari jam 2.30 -3.30 petang..
aku pulak dtg kat sana jam .3.15 ptg..
tapi, salah tempat.. 3.30 jugak baru dtg kat tmpat pndaftaran..
tengah berbaris tu, ada pengumuman.. 
diaorang suruh peserta berkumpul kat dewan jam 4 untuk dengar taklimat.... 
aduii.. aku dpt masuk dlm bilik pun jam 4.. pastu bergegas ke dewan...
nasib baik ada kwn dr skolah yg sma....
datang dlm dewan tu, org dah ramai..malu jak rasa time tu..
xpe, rilex na...hahahaa

 tag yg perlu di pakai kat mana2.. rasa orientasi pulak..hahaha

 ~sebelum sampai kat sana, lalu sekolah aku dulu..hehehee.. SMKA SHOAW~

oh ya, sebenarnya baru ari jumaat tu ustaz kat jais tu call aku..
dia cakap, aku kena gi kursus pendedahan guru2 kafa...
huhuhuhu... xtau nak ckp apa prasaan aku time ustaz tu call..
dia ckp, dia lupa nak bgtau aku...
dahla buku aku semua d tinggal kat skolah..
terpaksa la gi skolah keesokan harinya.. =(
letih betulll....



lepas taklimat, aku balik ke bilik....
best betul bilik kat situ... macam dok hotel pulak...hehehee..
semua ada.. complete la....
bilik pun besar.. 
sebab tu bilik urusetia sebenarnya... sbb tu la cmplete kali..
almaklum la, aku dtg lambat..hahahhaa
apapun, aku bagi full mark untuk PLS.....hehehe

tapi, waktu tgah syiok2 mengemas katil tu, tiba2 org bukak pintu..
terkejut beruk aku ngan rumate ku....
tau sapa yg bukak?? lelaki la...
la, salah bilik rupanya..hahahhaa.....
lucu la time tu, aku sambar apa jak yg dekat dengan ku untuk tudung kpala..
tau apa yg aku sambar?? kain cadar..hahahaha..lawak2...
sapa suruh tak kunci pintu kan???
aku dengan kawanku pun ada jugak tersesat ke kawasan lelaki sebelum smpai ke bilikku ni..
lelaki la yg tolong tunjuk arah bilik kat kitaorg...
hahahaha...

lepas kejadian tu, aku terus kunci pintu..
tapi, time roomate aku kat toilet, aku dengar org try nak bukak pintu aku...
seram dowh....
beberapa kali try, tapi xdapat.
.aku mmberanikan diri untuk bukak pintu tu..
lepas pasang tudung, aku terus bukak pintu.. ada lelaki tecegat dpn pintu ku dgn mmbawa kunci..
aik, terkejut beruk untuk kedua kalinya..hahhaa
aku nampak lelaki tu terkejut jugak..
terkejutnya nampak lebih teruk drp aku jak...hahaa
dia cakap "sori2, salah bilik"..
hahahaa.. rasa macam nak ketawa jak aku..
tapi aku control ayu...
aku cakap "owh.. xpa"... =)

 bilik aku~~ selerak sikit sebab time ni tengah packing barang. nak balik ruma..



banyak benda yg aku belajar kat sini..
tapi, nak complain sikit...
ada sorang penceramah tu, boring sangat2.. 
asal org tu ceramah, msti aku ngantuk... sampai berair mata..
bukan sebab nangis.. sebab menguap terlalu kerap..
bukan aku jak yg macam tu, aku tengok kawan aku kat sebelah pun berair jugak mata..hahahahaha
penceramah yg lain tu ok la....

teringat dialog waktu ceramah tu.. 

penceramah : kalau guru dah kencing berdiri, murid2nya mesti kencing
peserta(ustaz2 yg nakal) : murid2 mestila kencing berganti-ganti...

ada jugak dialog lain 
" kalau dulu, elaun guru KAFA RM500 jak.. sekarang ni, dah naik jadi RM800..
kalau dulu guru yg perempuannya guna KAPUR BARUS untuk berbedak.. sekarang dah mampu beli bedak yg avon "
aik, yaka?? adaka org guna kapur barus untuk berbedak...hahahhaa.. sabar jak la.

ada jugak perbentangan dari duru kafa (lakonan) yg mencuit hati..xkering gusi ketawa....
adaka org tua jadi murid.. pastu org muda jadi guru.. 
siap panggil anak murid tu dengan nama dedek lagi.. sorang lagi bang dek..
alalallaa,,, dahla dedek tu org berusia..
pastu cute pulak tu...
msti korang cakap "xlawak pun" kan??...
kalau korang ada time tu, msti berair mata sebab ketawa...hahahaha
percayo la cakap den..


erkkk, makanan kat sana pun sedap jugak tau..hahhahaa 
nyum3 =)

 ~ ni dewan makan.. cantik kan??? ~

makanan terakhir kat sana.... nyum3.. sedapnye... ada ayam masak merah, rojak...


majlis penutupan pulak di rasmikan oleh menteri di jabatan perdana menteri..
time tu smpat berkempen pulak..hehehe...
dengar je la.. aku pun blm cukup umur untuk mengundi bah...hahaa

penutup untuk entry kali ni:

PLS tu antara tempat yg terbaik untuk berkursus...
tenang sgt tempat tu...
kalau keluar bilik jak, msti dengar lagu nasyid....
kat dewan pun sama..kalau tgah tggu org, mesti diaorg pasang lagu nasyid
belum pernah aku kursus tmpat macam ni.. best sgt2...

ada kerja kosong tak kat sane erk??? nak keja kat sana la..hahahaha...






Friday, April 15, 2011

Sukan Sekolah

10hb lepas skolah aku mengadakan sukan skolah... (ayat skema)....
tapi xsempat nak berlama lama kat sana la.. 
sebab aku perlu melapor diri untuk kursus ptg tu...
kursus apa?? nanti aku buat entry lain pasal kursus tu k...
jomla tengok picture2 yg smpat aku curik...hahahaa



Wednesday, April 13, 2011

nak mintak tolong

Humaira

Album :
Munsyid : Unison
http://liriknasyid.com


Dikau lah puteri ayu
sahabat terbilang
menjadi penyeri hidup khatimul anbiya'
sifat taqwa padamu menghias peribadimu
oh siti aisyah
humaira..

ooh humaira kau penawar
tika nabi kehilangan khadijah
ooh humaira kaulah contoh
sehingga digelar ummul mu'minin
ohh humaira serikandi
bersama rasul menyebar ajaran mulia
ohh humaira kau penghibur
setia bersama rasulullah tercinta

puteri ayu sahabat terbilang
menjadi penyeri hidup khatimul anbiya'
sifat taqwa padamu
menghias peribadi mu oh siti aisyah
humaira..

ooh humaira kau penawar
tika nabi kehilangan khadijah
ooh humaira kaulah contoh
sehingga digelar ummul mu'minin
ohh humaira serikandi
bersama rasul menyebar ajaran mulia
ohh humaira kau penghibur
setia bersama

ooh humaira kau penawar
tika nabi kehilangan khadijah
ooh humaira kaulah contoh
sehingga digelar ummul mu'minin
ohh humaira serikandi
bersama rasul menyebar ajaran mulia
ohh humaira kau penghibur
setia bersama rasulullah

ohh aisyah..dikaulah serikandi...
ooh aisyaa
 
 
sapa pernah dgr lagu ni?? aku betul2 suka lg ni.. best sgt2.. sapa2 yg ada mp3nya,sedekah la kat aku..kalo xpun, bagi link untuk dwnload nya.. penat dah aku bercari mp3 ni kat internet... xde pun.. huhuhuhu.. 
mood-sedih

Tuesday, April 5, 2011

Ku Merindu

seriusly... aku skrg tgah merindu...
rindu sgt2 ngan kwn2....sedihh...huhuhu.. =(

smpai terbawak dlm mmpi mlm tadi..hahaha =)

ORANG KATA::

Kawanlah selagi ada hati,
bercintalah selagi ada yang sudi,
gembiralah selagi ada teman disisi,
ingatlah kawan selagi terasa ia bererti…

 
Jadikan rindu itu pemanis hidup..
Bukan sebagai pemusnah hidup..
Kerana rindu itu membuat kita saling
mengingati antara satu sama lain walaupun berjauhan


kalian sentiasa di hatiku dan d ingati teman...

jom tengok wajah2 ceria kami



























:::: Doaku untuk kalian ::::


Ya Allah,
sahabatku ini temanku,
mesra kami penawar duka,
rindu kami menambah cinta,
rajuk kami membuah ceria.

Ya Allah,
silaturrahim kami ukhuwahfillah,
bermusuh kami Nauzubillah,
berpisah mati Insyaallah.

Ya Allah,
kawanku ini sahabatku,
rahmati kami meniti usia,
terpisah kami di alam nyata,
temukan kami di Taman Syurga.

::::: TERIMA KASIH YA ALLAH KERANA MENGURNIAKAN AKU SAHABAT2 BEGINI ::::::
::::::::: TERIMA KASIH TEMAN KERANA TELAH MEWARNAI HIDUPKU :::::::::::