Thursday, November 24, 2011

bertabahlah.. Allah itu sentiasa di sisimu

gilaplah logam yang ada dlm dirimu..
andai punya karat-karat yang masih bersisa dan berbaki, yg menyelaputi hati.. menyebabkan logammu malap..
maka bersihkanlah karat-karat itu..
hingga suatu ketika, logammu bersinar kembali,,
bersinar utk islam, inshaAllah





KENAPA AKU DIUJI?


KENAPA AKU DIUJI?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;
"Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
-Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA FRUST?
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
-Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ..
-Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
Jika mereka berpaling (dari keimanan), maka katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung".
-Surah At-Taubah ayat 129
 


Tuesday, November 22, 2011

PWTC

Salam semua.. lambat ckit aku update blog ni....
14/11 lepas, kami ikut serta dalam sambutan 50 tahun kemas kat PWTC...ramai yg datang..dalam 6000 org,smpaikan tmpat duduk pun tak cukup.. nak kgsi la gambar ckit..hihiihi











Sunday, November 20, 2011

Salam dan selamat petang.... lamanya xmenaip kat blog ni..
kesibukan melanda mnyebabkan xsmpat nak bukak intrnet.... sibuk ngan RPP, RAH....
baru balik dari prktikal semggu mggu lepas....pastu isnin tu terus gi ke PWTC untk smbutan 50 tahun kemas.... penat.. tapi seronok la.... ..
ni pun baru balik dr prtandingan main bowling.....skit dah jari2 ni.....
skrang ni nak crita pasal prktikal....

mula2 tu, nrves gak kan.. tp alhamdulillah, Allah permudahkan semua urusan.... Aku dapat  keluarga angkat dan guru yang baik...

-bersama PM dan PPMS serta kanak2 tabika Umi Syufaat, Jeram-





 
 -ni keluarga angkat semasa prktikal ari tu.. -


Tuesday, November 8, 2011

Bismillah,,,,,
Sahabat fillah, cinta adalah fitrahNya pada setiap hati kita, namun ia juga sarat dengan goda. 

Jika kita memancing ikan,
Setelah ikan itu terkait di mata kail,
Hendaklah kita mengambil ikan itu,
Janganlah sesekali kita lepaskan dia semula ke dalam air begitu saja, karena ia akan sakit oleh karena bisa ketajaman mata kail kita. Dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup.

Begitu juga setelah kita memberikn banyak harapan kepada se2orang, memberikan janji2 manis kepadanya, dan setelah dia mulai menyayanggi kita, hendaklah kita menjaga hatinya. Janganlah sekali-kali meninggalkannya begitu saja, karena dia akan terluka oleh kenangan bersamamu, dan mungkin tak dapat melupakan segalanya selagi dia bisa mengingatmu.

Jika kita menadah air, biarlah berpada. Jangan terlalu mengharap pd takungannya dan jangan menganggap dia begitu teguh.
Cukuplah sekedar keperluanmu, apabila ia retak, tentu sukar utk kamu menambalnya semula. Akhirnya ia di buang. Sedangkan bila kamu coba memperbaikinya, mungkin ia masih dapat di gunakan lagi.

Begitu juga jika kamu memiliki se2orang, maka terimalah dia seadanya. Janganlah kamu terlalu mengaguminya, dan janganlah kamu menganggapnya begitu sempurna. Apalagi berniat utk merubahnya, biarkan dia dengan pribadinya, agar saat dia melakukan kesilafan, kamu dapat mudah menerima dan memaafkannya, hingga dengan bgt irama kehidupan yang kamu dan dia lalui tak akan pernah bergolak, jikapun beriak, maka sikap bijakmu akan mudah meredakannya,,,,
Namun tak akan menjadi gelombang yang memecah karang, ,,,

Jika kamu sudah memiliki sepingan nasi, yang pasti baik utkmu dan dapat mengenyangkan kamu, dgn padanan lauk apapun, mengapa mencoba mencari makanan lain, yang mungkin bentuk, warna dan kelezatannya mengoda rasamu ? Padahal belum tentu ia dapat mngenyangkanmu, apalagi baik utk mu??

Begitu juga, jika kamu telah bertemu se2orang insan, yang dapat memberikan banyak kebajikan dunia dan akhiratmu, mengapa mencoba membandingkannya dgn yang lain??
Terlalu mengejar 'kesempurnaan' bisa jadi malah tak pernah mendapatkan apa-apa......

Afwan,,,,
Lebih utk ingatan diri sendiri,,,
~Muslimah Sholehah
 
 
Sumber : Facebook
 
   


Friday, November 4, 2011

Salam semua... selamat brcuti untuk org2 yg brcuti....
sayu pulak rasa tngok budak2 kat dorm ni balik.. tinggal la kami 12 org...
sedihhh.. tp trpksa cntrol emosi.... tp td dah terkeluar dah air mata..huhuhuhuhu..
dah2.. xdpt nak teruskan..
bye



Wednesday, November 2, 2011

·.·´¯`·.·★ BINGKISAN TERINDAH BUATMU, DUHAI MUSLIMAH.★·.·´¯`·.·★

"SEBAIK-BAIK wanita ialah yang tidak MEMANDANG dan tidak DIPANDANG oleh LELAKI..''

InsyaALLAH, Aamiin Allahumma Aamiin....
...
Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki.

Biarlah aku hanya cantik di matamu, duhai zaujiku..

Apa gunanya aku menjadi perhatian lelaki andai murka Allah ada di situ..

Apalah gunanya aku menjadi idaman banyak lelaki sedangkan aku hanya bisa menjadi milikmu seorang.

Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang bisa dimiliki sesuka hati.

Aku juga tidak mau menjadi penyebab runtuhnya Iman seorang lelaki yang kecewa lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat aku berikan.

Bagaimana akan kujawab di hadapan Allah kelak andai ditanya? Adakah itu sumbanganku kepada manusia selama hidup di muka bumi?

Kalau aku tidak ingin kau memandang perempuan lain, aku dululah yang perlu menundukkan pandanganku.

Aku harus memperbaiki dan menghias peribadiku karena itulah yang dituntut oleh RABBku.

Kalau aku ingin lelaki yang baik menjadi suamiku,maka aku juga perlu menjadi perempuan yang baik.

Bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik?

Tidak kunafikan sebagai remaja, aku memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi. Namun setiap kali perasaan itu datang, setiap kali itulah aku mengingatkan diriku bahwa aku perlu menjaga perasaan itu karena ia semata-mata untukmu....

♥ஜ♥ღ
Salam Ukhuwah fillahღ♥ஜ♥.
 
Sumber : Facebook
 


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, November 24, 2011

bertabahlah.. Allah itu sentiasa di sisimu

gilaplah logam yang ada dlm dirimu..
andai punya karat-karat yang masih bersisa dan berbaki, yg menyelaputi hati.. menyebabkan logammu malap..
maka bersihkanlah karat-karat itu..
hingga suatu ketika, logammu bersinar kembali,,
bersinar utk islam, inshaAllah



KENAPA AKU DIUJI?


KENAPA AKU DIUJI?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;
"Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
-Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA FRUST?
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
-Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ..
-Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
Jika mereka berpaling (dari keimanan), maka katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung".
-Surah At-Taubah ayat 129
 

Tuesday, November 22, 2011

PWTC

Salam semua.. lambat ckit aku update blog ni....
14/11 lepas, kami ikut serta dalam sambutan 50 tahun kemas kat PWTC...ramai yg datang..dalam 6000 org,smpaikan tmpat duduk pun tak cukup.. nak kgsi la gambar ckit..hihiihi









Sunday, November 20, 2011

Salam dan selamat petang.... lamanya xmenaip kat blog ni..
kesibukan melanda mnyebabkan xsmpat nak bukak intrnet.... sibuk ngan RPP, RAH....
baru balik dari prktikal semggu mggu lepas....pastu isnin tu terus gi ke PWTC untk smbutan 50 tahun kemas.... penat.. tapi seronok la.... ..
ni pun baru balik dr prtandingan main bowling.....skit dah jari2 ni.....
skrang ni nak crita pasal prktikal....

mula2 tu, nrves gak kan.. tp alhamdulillah, Allah permudahkan semua urusan.... Aku dapat  keluarga angkat dan guru yang baik...

-bersama PM dan PPMS serta kanak2 tabika Umi Syufaat, Jeram-





 
 -ni keluarga angkat semasa prktikal ari tu.. -

Tuesday, November 8, 2011

Bismillah,,,,,
Sahabat fillah, cinta adalah fitrahNya pada setiap hati kita, namun ia juga sarat dengan goda. 

Jika kita memancing ikan,
Setelah ikan itu terkait di mata kail,
Hendaklah kita mengambil ikan itu,
Janganlah sesekali kita lepaskan dia semula ke dalam air begitu saja, karena ia akan sakit oleh karena bisa ketajaman mata kail kita. Dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup.

Begitu juga setelah kita memberikn banyak harapan kepada se2orang, memberikan janji2 manis kepadanya, dan setelah dia mulai menyayanggi kita, hendaklah kita menjaga hatinya. Janganlah sekali-kali meninggalkannya begitu saja, karena dia akan terluka oleh kenangan bersamamu, dan mungkin tak dapat melupakan segalanya selagi dia bisa mengingatmu.

Jika kita menadah air, biarlah berpada. Jangan terlalu mengharap pd takungannya dan jangan menganggap dia begitu teguh.
Cukuplah sekedar keperluanmu, apabila ia retak, tentu sukar utk kamu menambalnya semula. Akhirnya ia di buang. Sedangkan bila kamu coba memperbaikinya, mungkin ia masih dapat di gunakan lagi.

Begitu juga jika kamu memiliki se2orang, maka terimalah dia seadanya. Janganlah kamu terlalu mengaguminya, dan janganlah kamu menganggapnya begitu sempurna. Apalagi berniat utk merubahnya, biarkan dia dengan pribadinya, agar saat dia melakukan kesilafan, kamu dapat mudah menerima dan memaafkannya, hingga dengan bgt irama kehidupan yang kamu dan dia lalui tak akan pernah bergolak, jikapun beriak, maka sikap bijakmu akan mudah meredakannya,,,,
Namun tak akan menjadi gelombang yang memecah karang, ,,,

Jika kamu sudah memiliki sepingan nasi, yang pasti baik utkmu dan dapat mengenyangkan kamu, dgn padanan lauk apapun, mengapa mencoba mencari makanan lain, yang mungkin bentuk, warna dan kelezatannya mengoda rasamu ? Padahal belum tentu ia dapat mngenyangkanmu, apalagi baik utk mu??

Begitu juga, jika kamu telah bertemu se2orang insan, yang dapat memberikan banyak kebajikan dunia dan akhiratmu, mengapa mencoba membandingkannya dgn yang lain??
Terlalu mengejar 'kesempurnaan' bisa jadi malah tak pernah mendapatkan apa-apa......

Afwan,,,,
Lebih utk ingatan diri sendiri,,,
~Muslimah Sholehah
 
 
Sumber : Facebook
 
   

Friday, November 4, 2011

Salam semua... selamat brcuti untuk org2 yg brcuti....
sayu pulak rasa tngok budak2 kat dorm ni balik.. tinggal la kami 12 org...
sedihhh.. tp trpksa cntrol emosi.... tp td dah terkeluar dah air mata..huhuhuhuhu..
dah2.. xdpt nak teruskan..
bye

Wednesday, November 2, 2011

·.·´¯`·.·★ BINGKISAN TERINDAH BUATMU, DUHAI MUSLIMAH.★·.·´¯`·.·★

"SEBAIK-BAIK wanita ialah yang tidak MEMANDANG dan tidak DIPANDANG oleh LELAKI..''

InsyaALLAH, Aamiin Allahumma Aamiin....
...
Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki.

Biarlah aku hanya cantik di matamu, duhai zaujiku..

Apa gunanya aku menjadi perhatian lelaki andai murka Allah ada di situ..

Apalah gunanya aku menjadi idaman banyak lelaki sedangkan aku hanya bisa menjadi milikmu seorang.

Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang bisa dimiliki sesuka hati.

Aku juga tidak mau menjadi penyebab runtuhnya Iman seorang lelaki yang kecewa lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat aku berikan.

Bagaimana akan kujawab di hadapan Allah kelak andai ditanya? Adakah itu sumbanganku kepada manusia selama hidup di muka bumi?

Kalau aku tidak ingin kau memandang perempuan lain, aku dululah yang perlu menundukkan pandanganku.

Aku harus memperbaiki dan menghias peribadiku karena itulah yang dituntut oleh RABBku.

Kalau aku ingin lelaki yang baik menjadi suamiku,maka aku juga perlu menjadi perempuan yang baik.

Bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik?

Tidak kunafikan sebagai remaja, aku memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi. Namun setiap kali perasaan itu datang, setiap kali itulah aku mengingatkan diriku bahwa aku perlu menjaga perasaan itu karena ia semata-mata untukmu....

♥ஜ♥ღ
Salam Ukhuwah fillahღ♥ஜ♥.
 
Sumber : Facebook